Rabu, 25 April 2012

Liga Juara-Juara

Chelsea catat sejarah
PASUKAN pilihan Barcelona akhirnya tumbang ditempat sendiri bila seri 2-2 dengan Chelsea dalam perlawanan separuh akhir kedua Piala Juara-Juara.

Dalam perlawanan pertama di Stamford Bridge, Chelsea menang 1-0.

Pemain Barca yang paling sedih dengan kekalahan ini ialah penyerang Lionel Messi. Pada ketika Barca sedang mendahului 2-1 - mereka dihadiahkan sepakan penalti. Tendangan penalti Messi terkena palang gol yang sepatutnya memberi peluang pada mereka mendahului 3-1.

Dengan gagalnya sepakan penalti itu, permainan Barcelona bertambah tertekan. Ini tambah pula dengan Chelsea yang bermain 10 orang setelah John Terry dibuang padang. Barca hampir menguasai keseluruhan permainan tetapi gagal menembusi benteng pertahanan Chelsea.

Prestasi Chelsea pula diluar jangkaan; bermain dengan 10 pemain mereka begitu disiplin dan fokus sepanjang perlawanan. Boleh dikatakan hampir semua pemain turun bertahan di kawasan kotak penalti. Dan ini menambah kesukaran para pemain Barca mencari ruang ke arah pintu gol.

Pada ketika kedudukan 2-1 dan perlawanan hampir tamat, Fernando Torres yang masuk menggantikan Didier Drogbha telah memusnahkan impian Barca dan penyokongnya dengan jaringan pada minit ke 90.

Kejayaan Chelsea ini adalah sesuatu yang dinantikan pemiliknya Roman Abramovich dan penyokongnya setelah kedudukan pasukan itu terumbang ambing dan gagal meraih sebarang kejayaan. Orang yang paling gembira tentunya, Roberto di Matteo, "Interim Manager" yang mengambilalih tugas Andre Villas Boas yang dipecat. Dengan kejayaan ini Roberto kemungkinan akan dilantik secara kekal sebagai pengurus Chelsea.

Begitu juga buat Fernando Torres yang mana prestasinya tidak menentu sebelum ini akan menyimpan kenangan manis sebagai penjaring gol kemenangan dan seterusnya mencatat sejarah buat Chelsea dalam Liga Juara-Juara. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan