Selasa, 10 April 2012

Tun Dr. Mahathir Mohamad

Sentuhan seorang politikus veteran

DR. Mahathir Mohamad mengakui kekalahan teruk Barisan Nasional (BN) pada pilihanraya 2008 - salah satu faktornya adalah berpunca dari kritikan dan kecamannya terhadap kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi.

Kecamannya secara terbuka sedikit sebanyak telah mempengaruhi ahli-ahli UMNO. Jelas dalam pilihanraya tersebut banyak ahli UMNO telah mengundi calon parti pembangkang.

Tindakannya itu bukanlah dari hasrat beliau untuk membalas dendam terhadap sesiapa. Ia dilakukan berdasarkan situasi politik ketika itu yang baginya Pak Lah Badawi telah gagal menerajui UMNO dan BN dilandasan yang betul.

Dalam konteks keputusan pilihanraya umum 2008 yang telah memberi tamparan hebat pada UMNO dan BN; kemenangan besar pembangkang bukan hasil dari kekuatan mereka yang sebenar.  Banyak ahli-ahli UMNO telah berpaling tadah sebagai protes terhadap kepimpinan Pak Lah dan menyokong secara senyap pendirian serta sikap Dr. Mahathir membabitkan banyak isu.

Bagi Dr. Mahathir, apa yang dilakukannya itu bukan sebagai tanda sokongan pada parti pembangkang. Tetapi ia dilakukan sebagai usaha menyelamatkan UMNO dan BN dari terus hilang sokongan rakyat akibat dari beberapa keputusan kerajaan masa itu yang tidak begitu popular.

Walaupun BN hilang banyak kerusi serta beberapa negeri terlepas ketangan pembangkang, Pak Lah terus ingin menjadi Perdana Menteri dan enggan berundur. Usaha Dr. Mahathir berjaya menempelak Pak Lah sebagai orang nombor satu negara, namun gagal mendorongnya berundur.

Justeru itu Dr. Mahathir telah membuat keputusan nekad dengan tindakannya keluar dari UMNO. Langkah politik itu sebagai satu tekanan pada Pak Lah yang seolah tidak dapat membaca isyarat dari ahli akar umbi.

Dengan kedudukan Dr. Mahathir yang masih berpengaruh dikalangan ahli parti, tindakannya itu telah memberi lebih tekanan pada ahli untuk turut mendesak Pak Lah berundur. Langkah itu berjaya dan Pak Lah terpaksa akur.

Dari peristiwa itu dapat dilihat betapa berkesannya sentuhan beliau sebagai politikus veteran memainkan peranan dalam mencorak kepimpinan parti dan negara. Walaupun dalam suasana tertentu beliau diboikot dan dipinggirkan sebahagian besar media perdana yang dikuasai kuncu-kuncu Pak Lah.

Dr. Mahathir telah bertindak berdasarkan prinsip dan keyakinannya bagi menyelamatkan parti yang baginya telah hilang arah dan merudum di bawah Pak Lah. Tindakannya mengkritik secara terbuka dan langkah akhir dengan keluar dari menjadi ahli UMNO telah memberi kesan besar terhadap Pak Lah sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

Ia adalah sesuatu yang tidak mungkin dilakukan oleh politikus lain. Tetapi bagi Dr. Mahathir sebagai ahli politik veteran, langkah dan tindakannya sering diluar jangkaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan