Isnin, 16 April 2012

Dari Ali Ferzat

Kartunis politik Syria

ALI FERZAT adalah kartunis politik Syria yang popular dan digemari seluruh Timur Tengah. Lukisan kartunnya yang mengandungi sindiran dan mesej tidak digemari kebanyakan para pemimpin Arab termasuk Saddam Hussein dan Muammar Gaddafi.

Presiden Syria, Bashar Al Assad ialah antara yang meminati lakaran kartun Ferzat ketika beliau berkhidmat di sebuah akhbar rasmi kerajaan.

Tetapi setelah meletus pemberontakan di Syria, Ferzat turut sama menyertai penentangan terhadap kerajaan Assad di jalan-jalan raya sambil mengedar lukisan kartunnya yang menggambarkan suasana semasa di negara itu. Akibatnya dia telah menjadi mangsa pada orang yang tidak dikenali dengan menyerang dan mencederakan kedua tangannya. Kemudian beliau diberi amaran agar berhenti dari melakar kartunnya yang menyindir dan mengkritik kerajaan.

Setelah mengalami kecederaan di kedua belah tangannya beliau ke Kuwait bagi mendapatkan rawatan. Kini dilaporkan beliau kembali sihat dan ingin kembali melakarkan kartunnya seperti dahulu.


Ali Ferzat mula melukis pada usia 14 tahun -kartunnya tersiar di muka depan akhbar Al Ayyam. Mendapat pendidikan di Universiti Damsyik dalam bidang Seni. Melukis setiap hari di harian Tishreen - sebuah akhbar dikuasai kerajaan.

Setakat ini telah menghasilkan sebanyak 15 ribu karikatur. Pada 1980 telah memenangi hadiah pertama Intergraphic International Festival di Berlin, German. Kartunnya juga pernah tersiar di akhbar Le Monde, Perancis.

Ferzat ialah Ketua Persatuan Kartunis seluruh negara Arab.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan