Rabu, 4 April 2012

Antara politik dan korporat

ADUN Kedah diisytihar muflis

DATUK Syed Sobri Syed Hashim, Naib Ketua UMNO Bahagian Padang Terap yang juga ADUN Kedah, kawasan Kuala Nerang disahkan muflis akibat gagal melunaskan hutang RM8juta pada bank.

Hutang tersebut adalah sebahagian dari jumlah RM50juta pinjaman yang diambil pada 1990an bagi membawa syarikat perniagaannya ke Bursa Saham Malaysia.

Dengan itu beliau gugur sebagai wakil rakyat dan tidak layak bertanding dalam pilihanraya.

Kes ahli politik yang muflis akibat tindakan dari pihak bank bukanlah sedikit dan baru. Ia telah menjadi satu fenomena biasa lantaran ahli-ahli politik lebih sibuk berniaga dan berkorporat. Dalam UMNO hari ini kebanyakan para pemimpin diperingkat bahagian dan cawangan terlibat dan merebut segala peluang perniagaan.

Tidak seperti tahun awal 80an di mana majoriti pemimpin dan ahli terdiri dari para guru dan pendidik. Tetapi kini zaman telah berubah suasana dalam parti telah dikuasai oleh golongan saudagar dan peniaga. Sehingga ada calon mengejar jawatan kerana ingin mendapat berbagai projek.

Masalahnya sebahagian besar ahli politik ini tidak tahu pun atau mahir dalam selok belok perniagaan. Penglibatan mereka hanyalah bersifat seperti rakan kongsi atau sleeping partner dan menjadi ahli lembaga pengarah yang tidak mengetahui secara terperinci perjalanan sesuatu perniagaan itu.

Kehadiran mereka hanyalah sebagai "pelobi" bagi mendapat kemudahan itu dan ini. Dan paling menakutkan mereka akan menjadi penjamin dalam setiap syarikat yang memberi berbagai elaun dan faedah.

Tetapi bila sesebuah syarikat itu bermasalah mereka akan menjadi kambing hitamnya. Justeru para ahli politik dan wakil rakyat perlu membuat pilihan dan keputusan yang betul sama ada ingin menjadi wakil rakyat sepenuh masa atau menjadi ahli perniagaan yang berjaya.

Setakat ini belum ada lagi tokoh yang berjaya dalam dua bidang sekaligus. Ahli perniagaan yang berjaya tidak akan menceburi bidang politik. Begitu juga seorang politikus berjiwa rakyat tidak akan mencari kesempatan dalam bidang perniagaan.

Orang politik tidak pandai mengira duit. Kalau dapat 50 juta, sekejap habis dibelanjakannya !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan