Rabu, 25 April 2012

Real Madrid lwn Bayern Munich

Bertemu Chelsea di final
SETELAH Barcelona tersingkir dari Piala Juara-Juara secara mengejut pada Chelsea dengan agreget 3-2 - apakah akan berlaku satu lagi kejutan pertemuan antara Real Madrid - Bayern Munich pagi ini ?

Pertemuan pertama di Jerman, Bayern mengatasi Real 2-1. Real Madrid hanya perlu menang satu gol kosong dalam pertemuan di Santiago Barnabeu hari ini bagi pusingan separuh akhir kedua.

Di peringkat kemuncak begini apa sahaja boleh berlaku. Tidak ada istilah pasukan pilihan atau "favourite". Perlawanan antara Barcelona dan Chelsea menjadi bukti betapa pasukan "underdog"seperti Chelsea mampu melakukan kejutan dengan menyingkirkan Barca; sebuah pasukan yang mempunyai stail permainan paling menarik di dunia.

Pengurus Real Madrid, Jose Mourinho tentunya akan berhati-hati dengan apa yang menimpa terhadap Barcelona. Mourinho juga sudah pasti tidak akan melepaskan peluang membawa pasukannya ke final Piala Juara-Juara kali ini. Sekiranya beliau berjaya, beliau akan mencatat sejarah sebagai pengurus pertama di dunia membawa tiga pasukan berlainan di bawahnya ke puncak final. Mourinho telah berjaya membawa Porto dan Inter Millan menjuarai Piala Juara-Juara sebelum ini.

Dan mungkin impian paling bererti baginya ialah dapat bertemu dengan bekas pasukan bimbingannya, Chelsea di perlawanan akhir. Apakah Mourinho akan berjaya memenuhi impiannya ?

Apa yang pasti Bayern Munich tidak akan memberi laluan mudah buat Real dan Mourinho. Apakah Bayern akan mengulangi kejutan seperti Chelsea lakukan pada Barcelona ? Peluang adalah 50-50 untuk kedua pasukan. Yang pastinya bermain di Stadium Barnabeu tidak memberi kelebihan pada Real Madrid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan