Jumaat, 3 Jun 2011

Sinar Harian dan harapan pembaca

AKHBAR Sinar Harian kini menjadi salah satu akhbar harian yang popular. Sejak awal penerbitannya dengan nama "Sinar Banar", ia mula beredar di Kelantan dengan harga cuma 50 sen.

Kemudian semakin hari akhbar ini mendapat sambutan yang luar biasa dan melebar edarannya ke kawasan Pantai Timur, terutama Trengganu.


Dan kini ia langkah setapak demi setapak sehingga meluas ke seluruh negara. Pada awalnya kandungan akhbar ini lebih tertumpu pada berita-berita tempatan di Kelantan dan Trengganu. Tetapi kini ia telah bersifat lebih nasional dan menyeluruh.

Justeru itu dari Sinar Banar ia beralih kepada Sinar Harian, telus dan tulus. Harganya pun meningkat sedikit kepada RM 1. Ini kerana isi kandungan berita dan sebagainya telah menyerupai akhbar-akhbar harian utama yang lain.

Kelebihan Sinar Harian ialah ia menyajikan hampir setiap hari dengan kolumnis-kolumnis yang menulis berbagai isu dan topik yang menarik.

Apa yang terpenting sekali ialah Sinar Harian telah berjaya menjadikannya sebagai sebuah akhbar yang "neutral" dengan memberi liputan dan ruang kepada semua pihak, termasuk pihak parti pembangkang.

Di sinilah, barangkali, kelebihan pada Sinar Harian berbanding harian utama yang lain. Para pembaca akhbar kini ingin memperolehi sumber maklumat yang pelbagai dan bukan hanya bercorak "sehala".

Bolehkah Sinar Harian mengekalkan imejnya sebagai akhbar yang "neutral" ? Nashkah edarannya sekarang mencecah 160 ribu sehari. Satu jumlah yang besar bagi sebuah akhbar kecil yang baru bertapak.

Dengan dimiliki syarikat bumiputra dan anak kelahiran Kelantan,  Karangkraf, bukan mustahil suatu hari Sinar Harian akan menjadi harian utama di negara ini. Itupun sekiranya akhbar ini tidak dikuasai oleh golongan-golongan yang berkepentingan. Ia perlu kekal bebas seperti hari ini. Dan harganya juga kekal dengan RM 1.

Tidak syak lagi Sinar Harian akan menjadi "alat penimbang" antara Utusan dan Berita sebagai sumber maklumat orang-orang melayu di negara ini.

Semoga Sinar akan terus telus dan tulus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan