Rabu, 8 Jun 2011

Hadi Awang enggan jadi PM

DATUK Seri Abdul Hadi Awang menegaskan beliau tidak berhasrat menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat berjaya dalam PRU ke 13 nanti. Beliau boleh menerima sesiapa saja memegang jawatan no 1 negara itu.

Keenganan Abdul Hadi itu memberi laluan pada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang mengisi jawatan tersebut. Kit Siang sudah tentu akan menolaknya kerana realitinya majoriti penduduk negara ini terdiri dari bangsa melayu. Maka calon Perdana Menteri dari pembangkang hanyalah Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Itupun akan menjadi kenyataan sekiranya Anwar bebas dari segala tuduhan dan kesnya di mahkamah nanti. Kalau beliau disabitkan bersalah, siapa pula calon sandaran Pakatan Rakyat ?

Ini bukan soal main-main dan isu ini adalah serius kerana masa depan negara dan keselamatan rakyatnya banyak bergantung pada kerusi nombor satu negara itu. Kerusi PM bukan boleh main tangkap muat saja.

Katakanlah Anwar Ibrahim akan bebas dari segala tuduhan terhadapnya dan dibebaskan oleh mahkamah. Apakah ini satu jaminan bahawa negara akan selamat sekiranya beliau menjawat jawatan PM ?

Semua orang tahu semasa perbicaraannya di mahkamah beliau diwakili oleh peguambela Karpal Singh dan P.Cumaraswamy. Karpal ialah Pengerusi DAP dan Cumaraswamy pula adalah bekas Presiden Majlis Peguam yang tidak pernah sebulu dengan kerajaan. Dan keduanya adalah tokoh yang tidak pernah simpati dengan orang melayu dan Islam.

Dengan menjadi peguambela pada Anwar begitu lama, maka tentunya banyak rahsia dan kelemahan Anwar berada dalam pengetahuan mereka. Ini akan menjadikan Anwar seorang Perdana Menteri yang tidak bebas dari pengaruh luar. Anwar tidak mungkin dapat membuat sebarang keputusan melibatkan kepentingan negara secara bebas dan terhindar dari ugutan atau anasir berbahaya yang boleh mengancam keselamatan negara.

Anwar dan pengikutnya tentu akan menafikan andaian ini sekeraskerasnya. Tetapi kenyataan dan hakikat yang kelihatan tidak mudah diketepikan begitu saja. Jawatan PM bukan kedudukan untuk berbulan madu atau memenuhi nafsu politik demi kepentingan tertentu. Ianya adalah amanah bangsa dan agama yang mesti dipikul dengan jujur dan murni, jauh dari sifat dendam dan dengki. Malah bukan menjadi medan melayani agenda peribadi.

Anehnya, PAS telah menolak dari awal lagi jawatan tersebut. PAS kelihatan begitu tegas dan keras bila berdepan dengan UMNO. Tetapi ia menikus bila berhadapan dengan DAP dan Anwar Ibrahim.

Orang-orang melayu mesti berhati-hati dengan permainan politik pembangkang ini. Konsep negara Islam telah pun bertukar menjadi negara kebajikan- satu pengubahsuaian bagi menurut kehendak DAP dan PKR.

PAS tuduh UMNO sekular. Tapi menyalin kulit Islam ke kebajikan lebih sekular.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan