Isnin, 13 Februari 2012

Roman Abramovich kecewa

ROMAN Abramovich, billionair dan pemilik kelab Chelsea begitu ingin melihat kelab miliknya menjadi sebuah pasukan berjaya di dunia seperti Barcelona dan Real Madrid.

Barca dan Real bukan sahaja pasukan kuat dan disegani, malah antara kelab yang memberi keuntungan pada pemiliknya dari segi saham dan tajaan.

Namun Chelsea kini agak tercicir dalam kedudukan tangga Liga Perdana Inggeris berbanding saingannya seperti Manchester City, United, Tottenham dan Arsenal. Kini ia berada ditangga kelima.

Pencapaian ini adalah antara yang terburuk dalam masa lapan tahun kebelakangan ini. Dan dalam masa yang sama lapan tahun dengan lapan pengurus silih berganti adalah suatu rekod yang mengecewakan.

Dari Claudio Raneiri, Mourinho, Avam Grant, Guus Hiddink, Carlo Anceloti, Philip Scolari dan kini Andre Villas Boas - Chelsea tidak mencatat kejayaan besar. Cuma semasa Jose Mourinho, Chelsea berjaya memenangi Juara Liga EPL dan sering berada di kedudukan dua pasukan teratas.

Hanya dibawah Mourinho pasukan Chelsea kelihatan memberi saingan dan cemerlang. Lain-lain pengurus tidak banyak membawa kejayaan. Dan buat masa ini Villas Boas sedang bergelut dengan prestasi pasukannya, lebih-lebih lagi kekalahannya yang terbaru pada Everton 0-2.

Sudah timbul cerita bahawa kedudukan Boas sebagai pengurus kini dalam bahaya; kemungkinan dipecat. Sekiranya ia benar maka sungguh malang nasib kelab ini untuk kesekian kalinya. Ada juga berita tidak rasmi menyatakan bahawa Mourinho akan kembali ke Stamford Bridge.

Apa yang tidak terjawab hingga kini ialah mengapa Mourinho meninggalkan Chelsea dahulu ? Apakah beliau dipecat oleh Abramovich ? Jika benar ia dipecat, maka Abramovich telah melakukan kesilapan besar dan turut bertanggungjawab dengan nasib Chelsea yang merudum.

Nampaknya, hanya Mourinho sahaja calon pengurus yang mampu dan berwibawa untuk membawa Chelsea ke arah kejayaan sebagaimana beliau lakukan di Inter Millan dan Real Madrid. Real kini berada ditangga teratas LA Liga mengatasi Barcelona dengan beza 10 mata; satu kejayaan yang tidak pernah dicapai sebelum Mourinho menjadi pengurusnya.

Abramovich tidak punya banyak pilihan jika ia mahu menggantikan Villas Boas.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan