Isnin, 27 Jun 2011

Kalau bukan Anwar, siapa ? Hantu ?

BEGITULAH antara komen Awang Selamat dalam ruangan Bisik-Bisik, Mingguan Malaysia, 26 Jun 2011. Hampir saban minggu Awang Selamat mengulas tentang Anwar Ibrahim dalam ruangannya tanpa rasa jemu. Beliau begitu kecewa kerana masih ramai orang terpengaruh dan terpedaya dengan lakonan dan sandiwara pemimpin pembangkang itu.

"Awang hanya mampu berdoa agar Allah memberikan petunjuk dan penyelesaiannya. Selicik-licik manusia dan sehebat mana tipu daya serta hipokrasi, tidak mampu menghadapi ketentuanNya," tulisnya.

Kepada Awang, jangan kecewa dan gundah gulana kerana sandiwara sudah sampai ke penghujungnya. Tidak lama lagi pecahlah rahsia.

Datuk Seri Anwar Ibrahim pula mengulas perkembangan terbaru dengan menyatakan tindakan ke atasnya hanyalah "wayang" dan berunsur politik bagi menyekat pengaruh pembangkang. Beliau tidak menjawab dengan tegas berkenaan keputusan mahkamah berkaitan Trio Datuk T dan kesahihan video seks membabitkan dirinya.

Anwar cuba mengalihkan isu sebenar dengan memperkatakan tentang Buku Jingga dan Bersih. Katanya, rakyat perlu fokus tentang isu tersebut dari isu seks. Manakala rakan-rakannya dalam PAS tetap mempertahankannya dan menolak isu seks ini sebagai cerita lucu zaman moden.

Nampaknya, PAS tetap akan mempertahankan Anwar demi survival politik Pakatan Rakyat dan soal kebenaran sudah tidak begitu penting lagi. Sekiranya mereka menerima cerita yang sebenar, maka habislah masa depan Pakatan Rakyat dalam PRU 13 ini.

Jadi, sekarang siapa yang menjadi liabiliti pada siapa ?

Kalau dulu orang mengatakan Datuk S.Samy Vellu dan Khairy Jamaluddin merupakan liabiliti pada Barisan Nasional dalam PRU 12. Dan tohmahan itu betul dan tepat. Kekalahan kerajaan ditangan pembangkang di banyak kerusi berkait rapat dengan faktor kedua tokoh tersebut.

Dan kini dengan perkembangan mutakhir, Anwar Ibrahim telah menjadi satu bebanan atau liabiliti pada PAS dan Pakatan Rakyat dalam menghadapi PRU 13. Lainlah sekiranya beliau dapat memBersihkan dirinya dari segala tohmahan dan tuduhan melibatkan soal akhlak dan moral.

Sikap Anwar yang tidak berani mencabar Trio Datuk T dan menyahut cabaran mereka dalam soal video seks ini menimbulkan kesangsian banyak pihak. Tidak memadai dengan hanya berkata semuanya adalah fitnah dan konspirasi. Dia perlu tunjuk dan buktikan sedikit keberanian menghadapi para penuduhnya. Bukannya mengalih pada isu-isu politik dan mengelak dari isu sebenar.

Perhimpunan Bersih 9 Julai ini memang luhur dan murni agendanya. Namun Bersihlah dulu di dalam sebelum Bersih di luar.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan