Isnin, 4 September 2017

Tulisan Dalam Akhbar Watan


KERATAN akhbar di atas adalah antara tulisan diperingkat awal penglibatan saya dalam bidang penulisan. Tulisan itu diterbitkan dalam akhbar mingguan Watan, Ogos 1983.

Sebenarnya tulisan saya yang pertama diterbitkan lebih awal iaitu pada tahun 1981 dalam akhbar Harian Waspada, Medan,  Indonesia ketika menjadi mahasiswa di sana. 

Namun keratan tulisan dalam Watan itu saya anggap paling memberi kesan yang mendalam pada diri saya. Ia memberi kesedaran betapa pentingnya menguasai bahasa Inggeris. 

Ketika tulisan itu ditulis saya masih berusia 21 tahun. Masih kurang matang lagi. Saya masih ingat saya deraf tulisan itu dengan tangan. Selepas mengeditnya saya taip di mesin taip. 

Setelah mengeposnya di pejabat Pos yang disertakan sepucuk surat kepada Pengarang memohon pertimbangannya untuk disiarkan. Dan dalam tempoh dua minggu , Watan menerbitkannya. 

Saya berasa sungguh gembira dan bangga kerana akhbar Watan ketika itu dibarisi para kolumnis terkenal seperti Ahmad Boestamam dan Subky Latiff. 

Tetapi saya lupa siapa Ketua Pengarangnya. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan