Isnin, 9 Januari 2012

Anwar Ibrahim bebas

HAKIM Mahkamah Tinggi membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim di atas tuduhan meliwat pembantunya, Saiful Bukhari Azlan empat tahun dahulu.

Keputusan mahkamah ini telah mengejutkan semua pihak, bukan sahaja pihak penyokong kerajaan bahkan Datuk Seri Anwar dan para penyokongnya.

Ada yang mengatakannya sebagai ajaib dan menganggap mahkamah sebagai "baik". Pihak kerajaan pula memberi reaksi sebagai mahkamah di negara ini adalah bebas dan tidak dipengaruhi unsur politik.

Antara hujah Hakim membebaskan Anwar ialah; bukti DNA tidak kukuh dan tidak boleh diterima mahkamah dan pendakwa hanya bergantung keterangan Saiful Bukhari sebagai bukti.

Apa pun, keputusan mahkamah perlu dihormati oleh semua pihak.

Namun seperti kata Anwar setakat ini beliau bersyukur, tetapi pihak pendakwa boleh membuat rayuan seterusnya. Masih ada lagi ruang dari segi undang-undang iaitu di Mahkamah Rayuan dan Persekutuan.
Ertinya setakat ini ia belum muktamad.

Tetapi sehingga saat ini keputusan membebaskan Anwar telah memberi sedikit kemenangan moral pada diri beliau dan Pakatan Rakyat. Apakah keputusan ini memberi kelebihan pada pembangkang dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke 13 nanti ?

Dan adakah sokongan pada kerajaan akan terjejas, lebih-lebih lagi pada pengundi-pengundi di atas pagar ? Semuanya ini tidak mudah dijawab kerana berbagai kemungkinan boleh berlaku dari sekarang hingga tarikh pembubaran Parlimen.

Menurut ulasan sebuah stesen TV negara jiran sehari sebelum keputusan mahkamah; pengulasnya mengatakan sekiranya Anwar Ibrahim didapati bersalah dan dipenjarakan, pihak pemerintah akan hilang banyak undi dalam pilihanraya umum nanti. Katanya, ramai pengundi Cina, terutamanya Melayu akan memberi undi simpati pada Anwar dan pakatan pembangkang.

Sekiranya pandangan pengulas itu benar, apakah dengan pembebasan Anwar itu memastikan para penyokong kerajaan selama ini tidak akan terjejas ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan