Selasa, 22 Oktober 2013

Husam salah langkah

CARA Datuk Husam Musa membidas kerajaan Pas negeri dalam sidang DUN Kelantan baru-baru ini sedikit melucukan. Husam telah mengkritik secara terbuka mengenai beberapa kelemahan pentadbiran Menteri Besar, Datuk Hj Ahmad Yaakob.

Inilah kali pertama ianya berlaku seolah kerajaan negeri itu dikuasai Umno. Husam mungkin bertujuan baik namun caranya tidak berapa kena. Ia telah memberi kesan negatif pada parti lebih-lebih lagi kerajaan negeri.

Sebelum ini semua menganggap Husam adalah pemimpin muda yang berpotensi dan berbakat. Malah ada dikalangan pemimpin Pas mengira dia adalah "material" jawatan Perdana Menteri. Sampai begitu sekali ?

Ada juga cadangan dia dicalonkan bertanding jawatan Timbalan Presiden Pas malah ke peringkat Presiden. Sampai begitu sekali ? Begitulah hebatnya Husam pada pandangan para ahli Pas.

Kisah dia merajuk dan kecewa kerana tidak terpilih menjadi Timbalan Menteri Besar selepas PRU13 bukanlah satu rahsia lagi. Malah lebih mengecewakan lagi dia tidak terpilih pun menjadi anggota exco negeri. Sedangkan sebelum ini dia adalah orang paling berkuasa dan berpengaruh dalam kerajaan negeri selepas Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Kepintaran dan cerdiknya sebagai exco kanan telah menenggelamkan semua pemimpin lain termasuk TMB ketika itu - Hj Ahmad Yaakob. Sampai begitu sekali ?

Sikapnya seolah mahu menjadi hero dengan membedil kerajaan Pas negeri dalam dewan membuktikan dia tidaklah hebat seperti jangkaan banyak pihak. Dia sebagai Naib Presiden Pas tetapi perwatakan dan tindakannya itu seolah dia bertaraf Ketua Pemuda Cawangan.

Dia sebenarnya telah merendahkan kedudukannya sebagai salah seorang Naib Presiden parti. Apalah gunanya dia membising dalam dewan dan mendedahkan kelemahan partinya sendiri ? Apakah dia seorang pembangkang di DUN Kelantan ?

Sebagai Naib Presiden Pas, dia hanya perlu bersemuka dan berdepan dengan Datuk Hj Ahmad Yaakob dan Timbalannya, Nik Amar Nik Abdullah. Berunding secara keluarga dan secara tertutup. Buat apa bising di dewan ? Apa yang dia cari ? Publisiti ? Nak jadi hero ?

Dalam parti Husam lebih tinggi kedudukannya dari Hj Ahmad dan Nik Amar. Tapi dengan sikap kebudakkannya itu dia telah meletakkan dirinya lebih rendah dari dua tokoh itu.

Husam nak bertanding jawatan Timbalan Presiden Pas ? Husam "material" calon Perdana Menteri ? Sampai begitu sekali ? Heh..heh..  Husam oooo..Husam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan