Isnin, 26 Mac 2012

Piala FA : Suku akhir kedua

Terengganu hadapi tugas berat

ADA empat perlawanan suku akhir kedua Piala FA esok (Selasa) melibatkan lapan pasukan.

Hanya satu perlawanan menjadi tumpuan ramai iaitu pertemuan pasukan Lions XII menentang Terengganu di Stadium Jalan Besar, Singapura.

Perlawanan pertama Sang Penyu berjaya menewaskan Lions 1-0. Dengan berbekal satu gol apakah Terengganu mampu bertahan dan menyingkirkan pasukan Singa itu seterusnya mempertahankan kejuaraan Piala FA ?

Laluan tidak akan semudah itu dengan corak permainan Lions XII yang semakin meningkat akhir-akhir ini. Apatah lagi bermain dilaman sendiri. Kelebihan satu gol buat Terengganu tidak memberi sebarang impak besar pada perlawanan itu nanti.

Lions tentunya akan bermain secara menyerang habis-habisan untuk mendapatkan gol awal. Sekiranya Terengganu juga bermain taktik yang sama iaitu menyerang; kelebihan akan berpihak pada pasukan Lions. Oleh itu mereka perlu bermain dengan corak bertahan dan serang balas secara pantas.

Walaupun bermain secara bertahan mempunyai risikonya, Terengganu tidak mempunyai pilihan kerana pasukan Singa itu mempunyai kelebihan dari semua sudut. Dengan harapan penyerang seperti Francis Forkey Doe, Ashaari Mohamad dan Abdul Hadi mampu mencuri peluang dan tidak mensia-siakan bola yang terhidang dalam kotak penalti lawan.

Peluang adalah 50-50 buat kedua pasukan. Tetapi kelebihan masih ada pada Lions XII. Terengganu pula ini adalah misi hidup dan mati dalam mempertahankan kejuaraannya yang dimenangi tahun lepas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan