Jumaat, 25 Mei 2012

Khairy Jamaluddin

Pemimpin harapan Umno
SETELAH debat isu PTPTN berlangsung antara Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dengan Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli banyak reaksi dan kesimpulan dari berbagai pihak.

Apa pun kedua tokoh muda ini telah mempamerkan kematangan sebagai pemimpin generasi muda negara masa hadapan.

Bila berdebat secara terbuka tidak ada istilah siapa menang atau kalah. Hanya orang ramai yang dapat menilai dan mengukur kelebihan calon mereka masing-masing.

Bagi Khairy, beliau telah berjaya membuktikan bahawa beliau adalah seorang pemimpin muda Umno yang perlu diberi perhatian oleh pucuk pimpinan parti. Keberanian, kematangan dan kebolehan beliau berhujah dalam debat atau forum-forum yang disertainya membuktikan beliau bukan jenis pemimpin omong kosong. Ertinya, Khairy adalah seorang yang "competent".

Boleh dikatakan beliau banyak menghadiri dalam debat atau forum bersemuka dengan para pemimpin di luar kerajaan. Ini jelas menunjukkan bahawa beliau seorang yang berpengetahuan dan petah berhujah. Dan lebih penting memperlihatkan keyakinan dirinya sebagai calon pemimpin parti dan negara.

Kalau pada era bapa mertuanya, Tun Abdullah Ahmad Badawi, beliau telah menjadi sasaran kritikan banyak pihak dan menjadi kambing hitam di atas segala kelemahan pentadbiran Pak Lah. Tetapi kini beliau telah membuktikan sebaliknya. Beliau kini telah buktikan bahawa beliau adalah aset penting pada parti dan bukan menjadi liabiliti.

Walaupun sebagai Ketua Pemuda Umno yang tarafnya sama dengan Naib Presiden beliau tidak diberi sebarang jawatan dalam kerajaan. Namun ia tidak pernah meluntur semangatnya bekerja untuk parti.

Selepas PRU 13 sekiranya Umno dan Barisan Nasional masih berkuasa sudah pasti Khairy akan di bawa masuk dalam kabinet kerajaan dan memainkan peranan penting sesuai dengan kemampuan dan kebolehannya.

Dalam aspek tertentu ketrampilan Khairy lebih nampak berkesan berbanding dengan ketiga Naib-Naib Presiden Umno sekarang. Cuma mungkin faktor usianya yang masih muda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan