Ahad, 6 Mei 2012

Memoir Tun Dr. Mahathir

Buku terlaris di Malaysia
BUKU memoir Tun Dr. Mahathir Mohamad, " A Doctor In The House " dalam versi bahasa Inggeris adalah antara buku paling laris di negara ini. Sejak ianya dilancarkan tahun lalu sehingga kini hampir 100 ribu nashkah telah dijual.

Oleh kerana sambutannya yang luar biasa dan bagi memenuhi permintaan ramai pembaca dalam bahasa Malaysia, maka kini terbit dengan tajuk, " Doktor Umum".

Dengan terbitnya edisi baru ini akan memberi peluang lebih ramai orang untuk membaca segala isi kandungannya yang ditulis oleh seorang negarawan dan tokoh yang disegani kawan dan lawan.

Dr. Mahathir telah menulis memoir ini secara jujur dan berani. Beliau telah melakukan satu pengisahan sejarah dan politik yang dilaluinya secara tegas, jelas dan terperinci.

Banyak kisah dan peristiwa sepanjang beliau menjadi Perdana Menteri ke 4 selama 22 tahun tidak ketahui ramai dan detik -detik mencabar semasa beliau menjadi orang nombor satu negara. Semuanya diceritakan dan ditulis satu persatu sebagai teladan dan pengajaran buat generasi akan datang.

Semasa dari awal buku ini dilancarkan, Dr. Mahathir telah mencabar sesiapa sahaja agar mengambil tindakan undang-undang terhadapnya jika ada apa yang ditulisnya tidak benar dan bercanggah dengan fakta yang sebenar.

Dan dalam memoir ini ada satu bab khas menceritakan tentang kes dan perihal bekas Timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipecat dari parti dan kerajaan. Semuanya diterangkan dengan satu persatu disebalik pemecatan tersebut dan segala fakta bersabit kes moral yang dihadapi Anwar.

Sehingga kini segala fakta tersebut tidak pernah dicabar dan disanggah oleh sesiapa pun, termasuk individu yang terbabit. Cuma yang ada hanya bersifat penafian semata.

Orang ramai perlu membaca memoir ini bagi mengetahui kisah benar apatah lagi ia ditulis secara jujur dan berani. Penulisnya pula adalah seorang negarawan terulung pernah dilahirkan dan pernah mengakui bahawa beliau adalah seorang Islam "fundamentalis".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan