Sabtu, 26 Mei 2012

Perdana Menteri bukan melayu

Impian Karpal Singh

SELURUH orang melayu tidak boleh marah atau naik angin bila Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata bahawa beliau ingin melihat Perdana Menteri negara ini akan dipangku oleh seorang bukan melayu satu masa nanti.

Karpal adalah seorang cerdik dan bukan bodoh. Beliau bercakap berdasarkan fakta dan kenyataan. Lagipun beliau pernah mengaku bahawa beliau adalah " King ".

Dalam perlembagaan negara tidak menyebut jawatan Perdana Menteri mesti seorang melayu dan Islam. Ertinya, sesiapa sahaja boleh menjadi PM sekiranya ia mendapat sokongan majoriti di parlimen.

Kenyataan Karpal ini diperkuatkan lagi dengan hakikat pada masa ini orang-orang melayu telah berpecah menjadi tiga kumpulan; Umno, PAS dan PKR.

Walaupun orang melayu merupakan golongan majoriti di negara ini tetapi dengan mereka berpecah menjadi tiga puak menjadikan mereka kumpulan yang lemah dan tidak berpengaruh lagi.

Kita sering mengecam negara-negara Arab yang tidak bersatu bila berdepan dengan Zionis Israel. Seluruh bangsa Arab berjumlah beratus juta tidak boleh mengalahkan Israel yang hanya beberapa juta sahaja. Mereka tidak dapat mengalahkan Israel kerana berpecah dan lemah.

Kini perkara ini berlaku di hadapan mata kita. Nampaknya, kita tidak mengambil teladan dan beri perhatian pada sejarah yang berlaku.

Pada Karpal Singh beliau telah bercakap benar dan kemungkinan impiannya akan menjadi kenyataan. Beliau adalah " King ".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan