Ahad, 20 Mei 2012

Muzakarah UMNO - PAS

PAS letak syarat
PRESIDEN PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang memulakan isu muzakarah dengan Umno telah disambut baik oleh semua pemimpin Umno termasuk Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kemudian reaksi beberapa pemimpin Pas, termasuk Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali menyatakan muzakarah itu hanyalah dialog atau perjumpaan dan bukannya agenda bekerjasama di antara dua parti itu. Isu kerjasama dengan Umno telah ditutup.

Dan hari ini pula Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat telah meletakkan syarat pada Umno sebelum muzakarah diadakan agar Umno menukar perkataan kebangsaan pada Islam sebagai dasar parti itu.

Inilah permainan politik Pas yang berbelit-belit. Pas bukan sahaja tidak ikhlas dalam isu ini, malah ia tidak serius untuk menjayakannya. Politik sebegini dinamakan politik auta. Siapakah Pas untuk meletakkan syarat pada Umno ? Umno lebih besar daripada Pas dan memegang tampuk pemerintahan. Pas hanyalah sebuah parti tumpangan dalam Pakatan Rakyat dan berada di kedudukan ketiga selepas PKR dan DAP.

Dalam Pakatan Rakyat, Pas sering mengalah dan tunduk pada kedua rakannya itu hatta dalam mempertahankan dasar perjuangannya iaitu menegakkan negara Islam. Bila timbul perselisehan pendapat di kalangan mereka tentang negara Islam - Pas lebih rela ia disapu bawah karpet dan disimpan dulu kononnya akan diselesaikan bila berkuasa nanti.

Begitulah hebatnya parti Islam Pas sanggup berkompromi apa sahaja demi untuk mendapatkan kuasa di Putrajaya. Bukti terbaru bila Hadi Awang menyebut tentang hukum hudud ia terus ditempelak oleh Karpal Singh secara terbuka dan tanpa segan silu. Semua pemimpin Pas tidak berani bersuara dan menyanggah kenyataan Karpal, termasuk Nik Aziz !

Tetapi bila isu muzakarah dengan Umno timbul macam-macam kenyataan dan tafsiran yang berbeza-beza keluar dari mulut para pemimpin Pas yang jelas tidak jujur. Kalau bercakap orang lain semua salah dan mereka sahaja yang betul dan lebih Islam.

Dengan Umno berbagai helah dan alasan diberikan dan tidak kurang banyak autanya. Namun bila berdepan dengan PKR dan DAP - pijak semut pun tidak mati. Malah sanggup diperkudakan seperti keldai hanya kerana mahu dapatkan undi dalam pilihanraya.

Umno tidak perlu layan isu muzakarah ini yang ditimbulkan Pas terlebih dahulu. Biar Pas terus dijadikan keldai oleh PKR dan DAP.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan