Jumaat, 9 Mac 2012



Mccain gesa Obama serang Iran

SENATOR Parti Republikan, John McCain telah menggesa Presiden Barrack Obama menggunakan kuasa ketenteraan untuk menyerang Iran bagi menyekat negara itu dari menjadi kuasa nuklear.

McCain mahu usaha ini dilakukan secara multi nasional dan multi lateral; dengan pembabitan negara-negara Arab lain seperti Arab Saudi, Qatar, UAE dan Jordan.

Senator itu menolak serangan terhadap Iran dilakukan secara unilateral oleh Amerika tanpa penglibatan antarabangsa.

Presiden Obama dalam ucapannya dipersidangan AIPAC beberapa hari lalu telah menegaskan sekali lagi komitmen beliau dalam mempertahankan dan melindungi Israel sebagai sekutu Amerika paling rapat. AIPAC adalah sebuah pertubuhan Yahudi yang berpengaruh di Amerika dan mempunyai pengaruh besar melobi bagi menentu kemenangan calon Presiden Amerika yang akan berlangsung November ini.

Ucapan Obama dan kenyataan McCain dibuat selang beberapa hari lawatan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu ke Rumah Putih. Lawatan Netanyahu adalah untuk menghadiri sidang AIPAC dan yang lebih utama bertemu Obama bagi menyakinkan sekutu rapatnya itu betapa ancaman Iran sebagai satu kuasa nuklear adalah merbahaya bagi kewujudan Israel.

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadenejad berulangkali menegaskan bahawa Israel akan musnah dari peta dunia dan berazam akan bertindak balas jika negaranya diserang. Iran mengakui kini mereka mempunyai kemampuan bertahan dan bertindak balas terhadap segala percubaan pihak luar mencabuli kedaulatannya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan