Isnin, 26 Mac 2012

Mangsa peperangan

Demi sebuah kebebasan

INILAH gambaran yang dapat dilihat di negara-negara Arab yang sedang dan telah bergolak yang telah menumbangkan sebahagian besar rejim berkuku besi. Dari Tunisia, Mesir, Libya, Yemen dan kini Syria; rakyat terbanyak terus berjuang menuntut kebebasan dan hak.

Semuanya perlu dibayar dengan harga yang mahal; tempat kediaman musnah, kemudahan asas dan pasarana hancur sama sekali sehingga menjejaskan kehidupan seharian. Lebih malang bukan sedikit menjadi mangsa serangan bom hingga menjadi cacat anggota badan seumur hidup.

Di Libya ada laporan menyatakan sebilangan rakyat yang menjadi mangsa perang dengan menjadi cacat tidak diberi perhatian sewajarnya dari pihak pemerintah yang baru mengambilalih. Ini tidak menghairankan kerana kerajaan yang baru masih lagi dalam kelam kabut dan ketidaktentuan.

Rumah dan bangunan milik mereka menjadi mangsa serangan jet-jet pejuang NATO. Sedangkan rumah-rumah mereka dibina berpuluh tahun dahulu. Kini mereka menuntut pampasan dari pihak yang bertanggungjawab di atas kesengsaraan yang dihadapi mereka.

Berjuang dan menuntut kebebasan rupa-rupanya perlu dibayar dengan harga yang mahal. Bahkan lebih malang setelah rejim kuku besi tumbang kehidupan rakyat terus terhimpit dan sengsara. Pertelingkahan dan perselisehan antara puak terus menjadi duri dalam daging.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan