Ahad, 11 Mac 2012



Hubungan Amerika - Afghan semakin buruk

SEORANG tentera Amerika telah menembak secara rambang membunuh 16 orang awam termasuk kanak-kanak di wilayah Kandahar.

Insiden ini telah membangkitkan kemarahan orang ramai dan mengeruhkan lagi hubungan tentera Amerika dengan penduduk tempatan.

Bagi Presiden Hamid Karzai kejadian yang meragut nyawa orang awam ini adalah sesuatu yang tidak boleh dimaafkan.

Sebelum ini ada dua insiden sensitif yang melibatkan tentera Amerika yang membangkitkan kemarahan rakyat Afghanistan dan umat Islam seluruhnya. Pertama; perbuatan beberapa orang tentera Amerika membuang air kecil ke atas mayat-mayat pejuang Taliban. Kedua; pembakaran kitab-kitab Al Quran di sebuah pangkalan tentera.

Kedua insiden tersebut sudah cukup menjejaskan hubungan Washington dan Kabul, malah lebih teruk penerimaan rakyat Afghanistan terhadap kehadiran Amerika di negara mereka terus dipersoalkan. Sedangkan pihak tentera Amerika sentiasa memainkan peranan bagi menjalin hubungan mesra dengan rakyat tempatan dalam usaha memerangi puak Taliban.

Dengan berlakunya ketiga insiden malang itu ia menyukarkan lagi kehadiran tentera Amerika di bumi Afghan dan cabaran yang bakal dihadapinya. Yang pasti sentimen anti Amerika akan terus membakar dan tidak mudah padam di kalangan orang awam.

Jurucakap tentera AS telah mengeluarkan kenyataan kekesalan dan memohon maaf di atas kejadian yang berlaku. Dan berjanji akan membawa tentera yang terlibat ke muka pengadilan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan