Ahad, 17 Julai 2011

Warna kuning yang meresahkan


SEJAK timbul isu Bersih warna kuning yang menjadi seragam para penganjur dan pengikutnya telah menjadi satu "taboo" dan meresahkan setengah orang. Ia telah menjadi satu fenomena baru dan trend yang boleh memberikan pelbagai tafsiran.

Khabarnya, setiap Sabtu bagi yang pro Bersih digalakkan memakai baju berwarna kuning. Apalah yang ada pada warna ?

Kuning melambangkan institusi raja dan kesetiaan. Kuning juga diertikan sebagai budaya kuning yang negatif yang dibawa dari pengaruh luar. Di negara jiran Thailand, kumpulan Baju Kuning adalah pihak yang tewas dalam pilihanraya baru-baru ini.

Raja Pumipon dan Abhisit Vejjajiva diketahui umum sebagai pihak yang mendapat sokongan dari Baju Kuning.

Awang Selamat dalam ruangannya, Bisik-Bisik, hari ini menyiarkan sekeping gambar sebahagian daripada peserta demonstrasi penyokong gay yang memakai baju warna kuning di Toronto, Kanada baru-baru ini.

Dalam arena bolasepak pula jurulatih negara Datuk K. Rajagopal merungut bahawa jersi kuning tidak memberi tuah pada pasukannya kerana persembahan anak buahnya sering buruk bila turun bermain dengan warna kuning. Tegasnya, bila bertemu dengan Singapura nanti pasukan negara akan memakai jersi biru yang dikira membawa tuah.

Apalah ada pada warna ?

Namun kini warna mampu memberikan pelbagai tafsiran dan tidak kurang meresahkan sesetengah orang. Juga mendamaikan serta menakutkan.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan