Isnin, 18 Julai 2011

PAS tunduk lagi pada DAP


ISU larangan pusat hiburan beroperasi dalam bulan Ramadhan oleh kerajaan negeri Kedah telah mendapat bantahan keras dari sekutunya DAP. Menurut DAP, Pas Kedah tidak berbincang dengan mereka terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.

Pengerusinya, Karpal Singh telah memberi amaran keras jika larangan itu tidak ditarik balik ia boleh menjejaskan kerjasama Pas-DAP dalam Pakatan Rakyat.

Seperti biasa, dalam isu apa pun bila ada bantahan dari DAP, para pemimpin Pas akan mengambil sikap "mengendur"dan mengalah. Yang peliknya bila Pas berdepan dengan UMNO ia kelihatan seperti seekor singa yang ganas. Tetapi bila Pas melayani kerenah DAP ia ibarat seperti seekor tikus.

Pas sering melaungkan bahawa ia adalah parti alternatif dan mampu mengambilalih peranan UMNO sebagai parti orang melayu dan Islam di negara ini. Pas sanggup bekerjasama dengan DAP dan PKR bagi menjatuhkan UMNO. Pas menolak mentah-mentah kerjasama yang dihulurkan UMNO.

Pas lebih rela berada dibawah ketiak DAP dan PKR demi mencapai kuasa politik dan kepentingan parti. Di mana peranan Pas sebagai sebuah parti tertua dan senior dalam Pakatan Rakyat ? Apa yang kelihatan DAP dan PKR lebih berpengaruh dan berkuasa dalam Pakatan Rakyat. Pas hanya sebagai "tukang sokong" dan membantu DAP bagi memecah undi orang melayu.

Sekiranya Pas ingin menggantikan UMNO ia perlu membuktikan bahawa ia tidak berada di bawah dagu DAP dan PKR. Ia perlu tunjuk sedikit "kuasa" dengan DAP dan memainkan peranan utama dalam Pakatan Rakyat. Pas sekurang-kurangnya harus lakukan sebagaimana UMNO buat dalam Barisan Nasional.

UMNO bukanlah parti terbaik dan sempurna, namun ia bukanlah parti terburuk. UMNO lebih dominan dan berperanan besar dalam Barisan Nasional, baik dalam merangka dan melaksanakan polisi dan dasar. Ada tempat ia bertolak ansur dan adakalanya ia bertegas berkerat rotan.

Tetapi Pas, nampaknya seperti "Parti Angguk Saja" pada mainan politik DAP dan PKR. Sudah sampai masa Pas mempamerkan sedikit "keangkuhannya" pada dua rakannya itu. Tunjuk belanglah sikit !

Kalau Pas dapat buktikan ia boleh menguasai dan menerajui Pakatan Rakyat dan bukannya DAP dan PKR yang memainkan peranan utama, maka akan berbondonglah orang-orang melayu mengisi borang menjadi ahli Pas. Bolehkah Pas lakukan ?

Baru-baru ini di dalam Dewan Undangan Negeri Selangor (DUN) wakil DAP telah berhujah dengan menggunakan sepotong Hadis. Tindakan wakil DAP itu telah mendapat bantahan dari wakil Barisan Nasional, Datuk Mohamad Satem yang mempertikai niat wakil itu menyalahguna dan mempermainkan sumber tradisi umat Islam selepas Quran.

Walau apapun alasannya, orang bukan Islam tidak boleh sewenang-wenangnya mentafsir dan menggunakan Hadis sesuka hati, lebih-lebih lagi untuk tujuan politik.

Ekoran bantahan Datuk Satem itu beliau diarah keluar dan digantung dari menghadiri sidang DUN. Tragisnya, semua wakil rakyat Pas dalam dewan membisu seribu bahasa dan tidak berbuat apa-apa.

Begitu juga dalam gerakan Bersih. Ketuanya ialah Datuk S. Ambiga dan Timbalannya ialah Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu. Pergilah mana-mana Pas tetap akan berada di bawah orang bukan Islam.

Di manakah kredibiliti Pas sebagai parti yang ingin menggantikan UMNO ?

Bagi saya, UMNO adalah sebuah parti yang teruk. Tetapi Pas, teramatlah teruk !











Tiada ulasan:

Catat Ulasan