Rabu, 20 Jun 2012

Larangan wanita menyertai musabaqah


Bukti Pas tidak pernah konsisten
PAS menarik balik larangan yang dikeluarkannya dahulu bahawa wanita tidak dibenarkan menyertai pertandingan musabaqah membaca Al Quran kerana suara wanita adalah aurat.

Tetapi setelah larangan itu berjalan begitu lama kini mereka menarik balik dan membenarkannya pula dengan berbagai alasan remeh.

Ini adalah satu contoh dari banyak sikap dan tindakan Pas sebelum ini yang tidak pernah konsisten dalam dasar dan perlaksanaan parti itu. Ia boleh mengatakan sesuatu dan kemudian mengubahnya bila-bila ia suka asalkan memberi keuntungan pada parti.

Lihat sahaja tindakan Pas satu masa dahulu yang mengeluarkan fatwa bahawa kerjasama Umno dengan parti MCA dan MIC adalah haram dan boleh jatuh kafir. Sehingga kini fatwa itu tidak pernah ditarik balik. Ertinya ia masih berkuatkuasa dan diguna pakai.

Tetapi anehnya kini Pas sendiri sanggup bersekongkol dan bersubahat dengan parti cauvinis Cina, DAP untuk menjatuhkan Umno. Ia bukan sahaja bersahabat dan bersubahat dengan DAP, malah ia sanggup diperalat dan diperkudakan oleh parti perkauman itu semata-mata ingin menawan Putrajaya.

Dari parti yang memperjuangkan negara Islam berpuluh tahun lamanya boleh bertukar dasar menjadi negara kebajikan kerana ingin menyesuaikan diri dengan rakan-rakannya PKR dan DAP. Seperti biasa bila ia melibatkan Umno berbagai fatwa dan hukum dikenakan. Namun bila terkena pada diri sendiri berbagai alasan dan hujah diberikan.

Dengan kata lain, semua tindakan Pas adalah menurut Islam dan halal. Bagi Umno pula semua tidak kena dan haram. Inilah isi dan rupa bentuk Pas yang sebenarnya. Mereka tidak pernah konsisten dan tidak mengkaji sesuatu itu dengan mendalam sebelum dilaksanakan.

Pas menuduh Umno sebagai sekular. Tetapi hakikatnya Pas lah yang mengamalkan dasar sekular iaitu dengan mengamalkan dasar yang berubah-rubah mengikut keadaan demi keuntungan politik. 

Orang-orang melayu perlu sedar dan membuka mata dengan sikap dan pendirian Pas ini. Pas hanyalah sebuah parti bersifat "form" dan bukan "substance". Tidak boleh bergantung dan berharap padanya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan