Ahad, 10 Jun 2012

Komen Awang Selamat tentang Anwar Ibrahim

Suka heret dan kait tokoh luar

AWANG SELAMAT dalam ruangannya "Bisik-Bisik", Mingguan Malaysia, 10 Jun 2012, mengulas tentang Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang gemar mengaitkan dirinya dengan tokoh dan negarawan luar dalam setiap ceramahnya.

Tokoh-tokoh yang sering disebut dan dikaitkan dengan dirinya ialah seperti negarawan India, Mahatma Ghandi, pemimpin Turki, Recep Tayyep Erdogan, pemimpin Hamas, Khalid Mesyal dan tokoh Islam Dr. Yusof Qaradhawi.

Nama-nama besar ini disebut seolah mereka menyokong dan bersama dengannya dalam suasana politik di negara ini. Ianya adalah satu usaha psikologi bagi menarik minat ramai rakyat menyokong perjuangannya.

Tetapi Awang Selamat lupa bahawa Anwar juga telah berjaya mengaitkan dirinya dengan Tok Guru Nik Aziz Nik Mat dalam muslihat politiknya. Dia pernah menyatakan bahawa Nik Aziz adalah Tok Gurunya. Dalam masa yang sama Nik Aziz adalah satu-satunya tokoh ulama yang sentiasa berada dibelakang Anwar dalam menghadapi apa sahaja isu berbangkit.

Tidaklah keterlaluan jika dikatakan kedudukan Anwar kini agak selesa hasil sokongan dan dukungan Nik Aziz. Sudah pasti tanpa Nik Aziz - Anwar tidak dapat bertahan dan berada seperti hari ini. Tokoh-tokoh ulama lain seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Dr. Haron Din, Datuk Harun Taib dan lain-lain tidak segagah Nik Aziz dalam mempertahankan Anwar.

Sedangkan semasa Anwar berada dalam Umno beliau pernah menggelarkan Nik Aziz sebagai ulama terompah. Namun hari ini jelas beliau banyak bergantung pada bayangan Nik Aziz dari serangan Umno dan BN.

Sekiranya ditakdirkan Nik Aziz mengambil pendirian sederhana sebagaimana tokoh-tokoh ulama lain terhadap Anwar - sudah pasti kedudukan Anwar disudut politik akan goyah. Inilah kunci dan kelebihan Anwar. Selagi dia dapat mempengaruhi Nik Aziz, selagi itulah kedudukannya tidak akan terjejas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan