Isnin, 13 Mei 2013

Anwar Ibrahim pemanipulator kelas tinggi

ANWAR IBRAHIM terus mainkan emosi rakyat terutama anak-anak muda yang tidak tahu apa-apa dalam siri himpunan jelajahnya ke seluruh negeri dalam membantah keputusan PRU13 lalu. Dalam setiap perhimpunan majoriti yang hadir terdiri dari golongan muda yang beremosi.

Mereka rasa seronok dan merasakan seperti suasana Arab spring seperti di Mesir, Tunisia dan lain-lain. Anwar pula seorang manipulator yang licik dalam menangguk di air yang keruh.
Anwar Ibrahim

Memang dia kecewa kerana gagal jadi Perdana Menteri. Dia tahu masa depan politiknya untuk ke Putrajaya semakin jauh menjadi realiti. Perhimpunan haram yang dianjurkan ini kononnya ada berlaku penipuan dalam pilihan raya hanyalah satu gimik politik bagi meneruskan momentum pembangkang selepas PRU13 berakhir.

Usaha Anwar ini tidak akan berjaya kerana di sini tidak sama seperti di negara-negara Arab. Tetapi kenapa Anwar terus menghangatkan suasana dan cuba mencabar pihak berkuasa ?

Sebenarnya Anwar demi kepentingan dirinya dia tidak ingin lihat suasana di negara ini berada dalam keadaan tenang dan aman. Sebolehnya dia mahu suasana panas dan tegang dalam masyarakat terus berlaku. Hanya dengan cara ini sahajalah hayat politiknya boleh terus bernyawa.

Justeru itu dari siri himpunan yang berlangsung, Anwar seolah mahu pihak polis bertindak terhadapnya. Dan yang paling dikehendakinya ialah berlakunya pertempuran antara pasukan polis dan para peserta himpunan. Dengan itu dia boleh salahkan pihak polis sebagai zalim dan sebagainya.

Setakat ini pihak polis tidak terperangkap dengan mainan politik desperate Anwar. Begitu pun ini tidak bermakna polis akan membiarkan dia melakukan apa sahaja yang boleh mengancam kenteraman awam.

Yang pasti pihak berkuasa kini sedang mengumpul bukti bagi mengambil tindakan undang-undang terhadap perhimpunan yang disahkan haram itu.

Anwar cuba mengalihkan isu sebenar disebalik kekalahan Pakatan Rakyat untuk ke Putrajaya dan kekecewaannya gagal menjadi Perdana Menteri.

Dia sudah nampak masa depan politiknya semakin gelap. Pada bulan Jun ini kes rayuan liwat II akan bersambung. Kes ini cukup merisaukannya. Apakah keputusan muktamad kes ini masih menjadi tanda tanya.

Apakah akan berlaku lagi satu pilihan raya kecil di Permatang Pauh sedikit masa lagi ?

Dari tindak tanduk politiknya yang agresif sesudah PRU13 berakhir menunjukkan Anwar sudah dapat membaca apa yang akan menimpa dirinya. Justeru itu dia terus bermain dan memanipulasi emosi para penyokongnya, terutama anak-anak muda yang cetek pemikiran demi kelangsungan survival politiknya.

Anwar seorang yang licik. Dia adalah pemanipulator kelas tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan