Ahad, 26 Mei 2013

Anwar politikkan isu

PILIHAN RAYA UMUM (PRU) telah selesai. Kerajaan pusat dan negeri telah ditubuhkan dengan Perdana Menteri ke 6 sudah pun mengangkat sumpah jawatan. Namun begitu suhu politik dalam negara terus panas seolah kita akan menghadapi satu lagi pilihan raya.

Pemimpin "anugerah Tuhan" Datuk Seri Anwar Ibrahim telah berjaya mencetus kehangatan iklim politik dan mencorakkannya mengikut rentak yang digemarinya; berhimpun dan berdemonstrasi.

Isunya apa ? 1- SPR tipu
                    2- Undi popular

Anwar menuduh PRU13 penuh dengan penipuan dan BN menang dengan secara rompak hasil kerjasama SPR. Begitu juga dia menganggap pembangkang lebih berhak berada di Putrajaya berdasarkan peratus undi popular yang tinggi berbanding yang diperolehi BN.
Anwar sedang berpidato

Atas dua faktor inilah mendorong Anwar tidak akan undur dari politik dan mahu meneruskan impiannya menjadi Perdana Menteri. Dalam bahasa politiknya mahu memastikan Pakatan Rakyat yang dikira lebih popular berjaya membentuk kerajaan.

Pada hal kedua faktor itu tidak relevan dan memberi kesan langsung pada undang-undang dan perlembagaan negara. Sekiranya ada bukti dan saksi berlakunya penipuan dalam pilihan raya ia mesti dibawa ke mahkamah untuk diadili. Inilah sahaja cara yang bertamadun.

Masalah undi popular pula berdasarkan undang-undang dan peraturan pilihan raya ianya bukan penentu kemenangan sesebuah parti untuk menubuhkan kerajaan. PRU terdahulu telah diadakan sebanyak 12 kali dan parti yang menang menubuhkan kerajaan dikira berdasarkan jumlah kerusi dimenangi keseluruhannya. Undi popular hanya berbangkit pada PRU13 lalu.

Apa yang dicetuskan Anwar sebenarnya bukan isu. Isunya hanya politik. Kedua isu itu hanya boleh diselesaikan dengan kaedah undang-undang dan mahkamah. Cara provokasi dan menanamkan rasa benci terhadap kerajaan melalui perhimpunan adalah bertujuan mengalih isu sebenar yang dihadapinya.

Perhimpunan yang telah diadakan itu sendiri telah melanggar undang-undang. Mengikut Akta Perhimpunan 2012 pihak polis mesti diberi notis 10 hari sebelum ia diadakan. Setakat ini tidak satu pun perhimpunan yang mematuhi undang-undang.

Nampak jelas Anwar tidak pedulikan undang-undang bila ia ada kaitan dengan kepentingan dirinya. Tetapi sebaliknya cepat menuding jari dan menyalahkan kerajaan bila tidak berpihak padanya.


Isu yang dimainkan Anwar sekarang dalam setiap perhimpunan adalah isu politik. Ia tidak akan selesai melalui politik. Isu yang dijajanya hanya dapat dirungkai melalui proses mahkamah dan pindaan undang-undang.

Hanya orang yang kurang cerdik tertipu dan terpedaya dengan rentak politiknya. Ramai tidak sedar Anwar yang meringkuk dalam penjara Sungai Buloh selama enam tahun dulu adalah akibat perbuatannya yang melanggar undang-undang.

Ketika dia menjadi Timbalan Perdana Menteri, dia telah menggunakan polis untuk kepentingan dirinya dengan menahan dan mengugut Umi Hafilda agar menarik balik surat tuduhan salah lakunya. Justeru itu apa yang hendak dihairankan sekarang jika ia terus melanggar undang-undang.

Anwar lebih berminat mempolitikkan semua isu demi muslihat dirinya. Kerana dia tahu melalui cara undang-undang dan peraturan hasratnya tidak akan berjaya.

Seperti cadangan pembangkang yang mahu berdebat dengan SPR berkaitan dengan proses pilihan raya. SPR bukan badan politik untuk dijadikan bahan isu dan publisiti. SPR tidak boleh membersihkan imejnya melalui debat. Cabaran itu tidak munasabah. Hanya mahkamah dan perundangan mampu memberi penyelesaian segala berkaitan dengan SPR.

Cadangan berdebat dengan SPR samalah seperti mengharapkan adanya debat antara Anwar Ibrahim dengan Umi Hafilda. Anwar tidak sanggup kerana ia anggap Umi hanyalah nyamuk dan tidak memberi faedah politik padanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan