Selasa, 7 Mei 2013

Anwar hadapi laluan sukar

SIKAP Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dapat menerima kekalahan Pakatan Rakyat dalam PRU13, 5 Mei lalu memperlihatkan wajah buruknya yang sebenar. Apa lagi yang tidak kena ?

Tidak ada pihak yang berpuas hati dengan keputusan PRU13 termasuk BN yang telah berjaya mengekalkan kuasa untuk kesekian kalinya dengan majoriti yang merosot. Yang peliknya Anwar terus mempertikai SPR dan proses pilihan raya tetapi Kelantan dan Pulau Pinang yang kekal dikuasai pembangkang telah berlangsung upacara angkat sumpah perlantikan Menteri Besar dan Ketua Menteri masing-masing. Selangor belum umum calon MB yang dikatakan akan dibuat minggu ini.
Anwar Ibrahim

Lebih bimbang lagi Anwar akan terus manipulasi isu pilihan raya ini dengan mengheret rakyat dalam demonstrasi jalanan dan perhimpunan haram yang boleh mengancam keselamatan negara. SPR telah menegaskan segala tuduhan kepincangan dalam proses pilihan raya mesti dibuat menerusi undang-undang serta dengan bukti yang kukuh.

Setakat ini Anwar hanya membuat berbagai tuduhan dan mempolitik isu ini untuk meraih simpati rakyat. Beliau begitu kecewa kerana gagal mencapai cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri. Impian dan harapannya hancur lebur dan terpaksa menunggu PRU14 pada 2018.

Ianya adalah satu tempoh yang panjang dan tidak mungkin boleh diterima Anwar bagi memenuhi hasrat dan impiannya yang tersangkut setelah dipecat dari Umno oleh Dr. Mahathir.

Justeru rancangan seperti 16 September, perhimpunan dan demonstrasi haram adalah antara pilihan singkat untuknya menimbulkan suasana tidak tenteram bagi menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokratik.

Seperti kata mantan Perdana Menteri, Dr. Mahathir, Anwar berjuang hanya untuk menjadi Perdana Menteri. Lain-lain hal tidak menjadi penting dan keutamaan.

Tetapi Anwar mulai menyedari laluan sukar menantinya untuk ke Putrajaya semula walaupun BN mendapat undi kurang popular kali ini. Hakikatnya BN terus kekal berkuasa dan telah mendapat pengiktirafan dari seluruh pemimpin dunia yang mengucap tahniah pada pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sama ada BN mendapat undi kurang popular jika dibandingkan dengan Pakatan Rakyat ianya sudah tidak relevan. Dalam amalan demokrasi di negara ini setiap parti yang mempunyai jumlah kerusi terbanyak adalah layak dan berhak menubuhkan kerajaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan