Selasa, 3 Januari 2012

Antara Mahathir dan Anwar

DATUK SERI ANWAR IBRAHIM semasa berada dalam kerajaan sering menganggap Dr. Mahathir Mohamad sebagai bapa dan mentornya dalam politik.

Kemasukannya dalam parti UMNO adalah ekoran dari tertariknya dengan gaya pimpinan Dr. Mahathir sejak dari awal mentornya itu menjadi Perdana Menteri menggantikan Tun Hussein Onn.

Dr. Mahathir pula memperlihatkan sikapnya yang seolah mempersiapkan Anwar sebagai bakal penggantinya.

Ini dapat dilihat pada awal Anwar masuk UMNO, Dr. Mahathir melalui Setiausaha politiknya, Megat Junid Megat Ayob telah memberi sokongan secara terbuka pada Anwar semasa menentang penyandang jawatan Ketua Pemuda UMNO, Hj. Suhaimi Kamaruddin.

Dalam pertandingan itu Anwar berjaya menewaskan Hj. Suhaimi dengan kelebihan 10 undi. Sejak itu bintang Anwar terus bersinar dalam heiraki pimpinan UMNO.

Dari jawatan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan, Menteri Pertanian, Menteri Pendidikan sehinggalah menjawat Menteri Kewangan merangkap Timbalan Perdana Menteri.

Semuanya adalah hasil sokongan dan dukungan Dr. Mahathir sepanjang masa. Tanpa sokongan Dr. Mahathir, Anwar tidak akan berada di kedudukan yang telah dilaluinya sebelum ini.

Semasa Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri(TPM) telah memperlihatkan betapa kuat dan pengaruh kekuasaannya dalam landskap politik negara.

Semua media; baik cetak atau letronik termasuk Utusan, New Straits Times, RTM dan TV3 dikuasai oleh kroni-kroninya. Kedudukannya terlalu kebal hingga sukar digugat oleh sesiapa.

Tetapi takdirnya Anwar Ibrahim tumbang juga dari seorang wanita bernama Ummi Hafilda Ali yang telah menulis surat pada Dr. Mahathir tentang 'salah laku moral' TPM itu.

Isi surat tersebut telah menghantui kerjaya politik Anwar dan 27 juta rakyat Malaysia hingga kini.

Keputusan mahkamah dalam kes liwat kedua pada 9 Januari ini belum tentu dapat merungkai segalanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan