Sabtu, 14 Januari 2012

Ahmad Boestamam seorang pejuang

AHMAD BOESTAMAM adalah antara tokoh politik dan pejuang kemerdekaan yang masuk dan keluar penjara menentang penjajahan Inggeris.

Beliau bersama Dr. Burhanuddin Al Helmy dan Ishak Haji Muhammad atau Pak Sako telah mengasaskan Parti Kebangsaan Melayu Malaya atau PKMM yang merupakan parti Melayu pertama memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu.

Nama sebenarnya ialah Abdullah Sani bin Raja Kecil. Boestamam adalah nama samarannya dalam bidang penulisan. Beliau juga seorang wartawan dan pernah memimpin akhbarnya sendiri - Suara Rakyat.

Selain dari menulis beliau juga seorang penyair dengan menggunakan nama penanya, Ruhil Hayat. Adakalanya beliau memakai nama samaran Sani Bain.

Beliau mempunyai banyak nama samaran sehingga namanya yang sebenar tidak begitu dikenali. Namun beliau lebih terkenal sebagai Ahmad Boestamam.

Selepas negara merdeka beliau menyertai Parti Rakyat Malaysia dan menjadi ahlinya sehingga beliau meninggal dunia pada 1983. Diakhir usianya beliau banyak menulis dan pernah menjadi kolumnis di akhbar Utusan Malaysia dalam waktu yang tidak lama. Beliau telah menghembuskan nafasnya yang terakhir semasa masih menjadi kolumnis tetap di akhbar Watan yang dimiliki oleh Tan Sri Khir Johari.

Ahmad Boestamam telah banyak menghasilkan buku. Antara buku yang paling saya suka dan miliki ialah
"Bagaimana Menjadi Seorang Penulis". Buku nipis setebal 100 muka surat itu memberi bimbingan dan panduan untuk menjadi seorang penulis khususnya kepada anak-anak muda yang berminat menceburi bidang tersebut.

Dalam buku tersebut Boestamam mencerita bagaimana beliau pergi ke London bagi melanjutkan pelajarannya dalam bidang undang-undang. Tetapi oleh kerana beliau tidak kuat mengingat, beliau telah gagal dalam cita-citanya untuk menjadi seorang peguam.

Namun katanya beliau tidak pulang tangan kosong dari London, sebaliknya beliau berjaya memperolehi
Diploma in Journalism dari School Of Journalism di Fleet Street, London. Justeru itu segala ilmu penulisan yang diperolehinya dipersembahkan dalam buku tersebut.

Ahmad Boestamam adalah satu nama yang tidak boleh diketepikan dalam lipatan sejarah negara mencapai kemerdekaan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan