Jumaat, 27 Januari 2012

Alahai...bas bertingkat..

BAS bertingkat semakin bertambah
di negara kita sekarang bagaikan cendawan.

Kebanyakan syarikat bas tempatan seolah berlumba mendapatkan bas baru dan bertingkat bagi memenuhi keperluan pengguna dan kepentingan perniagaan.

Sebahagian besar bas-bas ini digunakan untuk perjalanan jarak jauh; umpamanya dari Kuala Lumpur ke Pantai Timur dan sebagainya.

Apakah pernah kita membuat kajian tentang bas bertingkat ini membuat perjalanan jauh dengan jalan yang ada bengkang-bengkok dan melalui kawasan yang tinggi ?

Kalau di atas jalan yang lurus seperti lebuhraya; pemandunya pula memecut seperti kilat. Kenderaan di sebelah bas yang dipintas, kadang-kadang boleh bergoyang.

Sudah berlaku beberapa kali kemalangan melibatkan bas jenis ini dan telah mengorbankan banyak nyawa. Sama ada kemalangan berlaku di lebuhraya atau di jalan yang berbukit-bukau, bas bertingkat ini
memang berbahaya.

Baru-baru ini bila berlaku kemalangan, pihak berkuasa ada menyatakan akan mengkaji semula penggunaan bas sedemikian. Namun sehingga hari ini belum ada lagi apa-apa tindakan yang konkrit.

Di London bas bertingkat memang digunakan. Tetapi ia hanya dalam kawasan sekitar bandar sahaja.
Mereka menggunakan dalam perkhidmatan jarak dekat dan dalam kelajuan amat rendah. Bukan seperti
di sini dengan kelajuan memecut seperti bas-bas biasa.

Kerajaan perlu menilai dan mengkaji semula penggunaan bas bertingkat ini dari segi kesesuaian dan
keperluan pengguna. Ia boleh terus digunakan, tetapi kena ada penyesuaian jarak perjalanan dan sebagainya. Jangan tunggu insiden-insiden yang lebih serius berlaku baru kita mahu ambil tindakan.

Barangkali, ada baiknya bas-bas bertingkat ini digunakan untuk laluan bas henti-henti dan dalam perjalanan singkat di sekitar bandar sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan