Rabu, 18 Januari 2012

BR1M dan nilai RM500

ORANG ramai sudah mulai menerima baucer bernilai RM500 melalui skim Bantuan Rakyat 1 Malaysia atau BR1M sehari dua ini. Mereka yang berpendapatan di bawah RM3,000 layak menerima bantuan tersebut.

Kelihatan di mana sahaja semua orang kelihatan ceria dan gembira bila menerima wang tunai dan baucer. Ini dapatlah difahami kerana dengan RM500 banyak perkara yang boleh meringankan bebanan kebanyakan keluarga yang berpendapatan rendah.

Memang apalah sangat nilai RM500 pada masa sekarang dengan segala-galanya kos hidup melambung dan harga barang keperluan terus meningkat naik. Langkah kerajaan melalui BR1M ini seharusnya dinilai dan dihargai oleh semua lapisan masyarakat.

Namun disebalik itu ada juga pihak yang seolah memperkecilkan nilai RM500 itu seolah ianya cuma lekat dicelah gigi. Malah berbagai telahan dan pandangan negatif dilemparkan terhadap pemberian kerajaan ini.

Barangkali, bagi mereka yang sudah sedia mewah memandang remeh bantuan BR1M itu. Tetapi bagi golongan yang bekerja "kais pagi makan pagi" tentunya nilai bantuan tersebut amat bernilai dan berharga. Dan keceriaan di wajah mereka semasa menerima bantuan tersebut menggambarkan betapa mereka memerlukan sedikit bantuan - walaupun jumlahnya tidaklah sampai empat angka.

Bagi pihak kerajaan pula harapannya ini bukanlah skim pertama dan terakhir. Moga-moga akan ada lagi bantuan seumpamanya pada masa akan datang, lebih-lebih lagi sesudah PRU13 ini. Jangan pula setelah berjaya dalam pilihanraya, maka skim bantuan seperti ini akan muncul hanya setelah hampir pilihanraya umum lima tahun lagi.

Rakyat yang sedar dan tahu menghargai pemberian ini tentunya merasa syukur dan dapat menilai dengan sewajarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan