Sabtu, 28 Januari 2012

Abdul Hadi sedia undur

HASRAT Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang bersedia untuk tidak bertanding dalam PRU13 ini sebagaimana laporan Sinar Harian, di muka depan hari ini boleh memberi berbagai tafsiran.

Abdul Hadi, dalam laporan tersebut menyatakan beliau sudah 30 tahun berkhidmat sebagai wakil rakyat dan ingin memberi peluang kepada para pemimpin pelapis menerajui parti pada masa depan.

Bagaimanapun, katanya, segalanya terserah pada parti menentukan adakah beliau patut terus bertanding dalam PRU13 ini. Apa pun keputusan, beliau hanya akan bertanding untuk satu kerusi sahaja;
sama ada DUN atau Parlimen. Kini Abdul Hadi adalah Adun Rhu dan Ahli Parlimen Marang.

Kenyataan Presiden Pas ini adalah sesuatu yang luar biasa dan bukan biasa-biasa. Dengan suasana PRU13 semakin hampir dan dianggap semua pihak sebagai "ibu" segala pilihanraya yang akan menentukan survival UMNO dan Pas sebagai parti orang melayu dan Islam di negara ini.

Apatah lagi matlamat Pakatan Rakyat kali ini ialah menawan dan menuju ke Putrajaya. Tiba-tiba pemimpin utama Pas menyatakan bahawa beliau sedia berundur. Agak pelik. Sedangkan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kelihatan lebih uzur bertekad tidak mahu bersara lagi dan ingin terus bertanding dalam pilihanraya.

Walaupun ada pemimpin tertinggi Pas menganggap kenyataan Abdul Hadi ini adalah biasa dan tidak membayangkan ada sesuatu yang tersirat berlaku, namun sebagai ahli politik ia tidak lepas dari berbagai tafsiran dan sudut pandangan dari berbagai pihak, terutama di luar Pakatan Rakyat.

Dengan isu Dr. Hasan Ali, Ustaz Nasharudin Mat Isa dan kedudukan Abdul Hadi sebagai Presiden yang dikelilingi Timbalan serta tiga Naib Presiden yang bukan terdiri dari golongan ulamak tentunya sedikit sebanyak mempengaruhi suasana.

Calon-calon ulamak yang mendapat sokongan Abdul Hadi seperti Tuan Ibrahim Tuan Man dan Ustaz Idris Ahmad telah tewas dalam pertandingan mereka sertai pada muktamar lalu. Dalam heiraki parti pula kekuasaan Abdul Hadi sebagai Presiden semakin mengecil sedangkan Mursyidul Am kelihatan lebih mencengkam dan berpengaruh.

Malah dalam keadaan tertentu kelihatan Tok Guru Nik Aziz adalah Presiden parti, manakala Abdul Hadi sebagai Mursyidul Am. Sebagai Presiden, Abdul Hadi jelas tidak berpengaruh dan berkesan sepenuhnya dalam menunaikan tanggungjawab sebagai pemimpin yang dipilih ahli parti.

Barangkali, demi menjaga nama parti dan perpaduan ahlinya - Abdul Hadi memilih berundur dan memberi peluang kepada pemimpin pelapis untuk meneruskan perjuangan parti. Hanya dengan jalan ini parti selamat dan beliau berundur secara terhormat.

Orang tidak akan lupa bahawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah orang yang merestui usaha untuk bekerjasama dengan UMNO dan menubuhkan kerajaan perpaduan. Kecaman Nik Aziz terhadap orang yang mengusahakannya seperti Dr.Hasan, Nasharudin dan Mustafa Ali sebenarnya tempiasnya juga terkena pada Abdul Hadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan