Isnin, 16 Januari 2012

Nasharudin Mat Isa belum kena tindakan

BEKAS Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa adalah antara orang yang menyokong kuat
Datuk Dr. Hasan Ali yang dipecat dari parti baru-baru ini. Kehadiran beliau di rumah Dr. Hasan semasa sidang akhbar diadakan selepas beliau dipecat menceritakan segalanya.

Beliau bukan sahaja hadir, malah telah memberi ucapan sebagai tanda sokongannya terhadap Dr. Hasan. Dalam ucapannya, Nasharudin antara lain mengatakan tidak ada pemimpin mempunyai pendirian kuat dan teguh seperti Dr. Hasan; walaupun menerima tekanan dari kiri dan kanan dalam memperjuangkan prinsip perjuangannya.

Nasha dan Hasan adalah antara pemimpin tertinggi PAS yang dikecam hebat oleh Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat satu masa dulu kerana terlibat dalam mengadakan kerjasama dengan UMNO. Mereka berdua diberi kata dua agar keluar parti sekiranya meneruskan niat tersebut yang tidak mendapat restu majoriti pemimpin parti.

Kini Dr. Hasan telah dipecat dan Nasha masih ahli parti. Dengan kehadirannya di rumah Dr. Hasan dan sokongannya secara terbuka pada rakannya itu boleh dikira telah melanggar disiplin parti. Parti boleh bertindak di atas kehadiran dan sokongannya itu. Tetapi hingga kini tidak ada apa-apa reaksi dari parti terhadap sikap dan pendirian Ustaz Nasha itu.

Apa yang lebih menarik perhatian dalam sidang akhbar di rumah Dr. Hasan itu ialah kehadiran Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali yang turut memberi sokongan dan memberi ucapan. Kelihatan Ibrahim Ali duduk bersebelahan Ustaz Nasha sambil berbual mesra.

Setakat ini PAS tidak mengambil tindakan apa-apa terhadap Ustaz Nasha. Isu Hasan Ali ini pun bagi PAS boleh menjejaskan sedikit sebanyak populariti parti terutama di Selangor. Kalau parti mengambil tindakan yang sama terhadap Nasharudin, tentunya ia akan menambah masalah parti.

Justeru itu adalah lebih selamat sikap Nasha itu dipendamkan dahulu. Adalah satu perkara yang tidak menguntungkan parti sekiranya tindakan diambil terhadap keduanya yang merupakan bekas pemimpin tertinggi parti.

Sebarang langkah yang hendak diambil terhadap Nasha perlu diambil kira suasana politik semasa yang kini diambang PRU 13. Kecuali Ustaz Nasharudin mengambil sikap sama seperti Dr. Hasan dengan menyerang secara terbuka segala dasar parti.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan