Khamis, 5 Januari 2012

Libya tanpa angkatan tentera

SETELAH regim Gaddafi tumbang Libya kini menghadapi masalah puak-puak milita yang berjuang di medan perang enggan menyerahkan senjata yang dimiliki pada pihak berkuasa. Pihak NTC atau Majlis Peralihan Kebangsaan telah berulangkali meminta agar mereka yang bersenjata dan terlibat secara langsung dalam peperangan lalu menyerahdiri dan diserapkan menjadi anggota tentera negara itu.

Libya kini menjadi sebuah negara tanpa anggota tentera. NTC mempunyai tugas berat dalam menyusun semula anggota keselamatannya. Masalah menjadi lebih rumit dengan berlakunya persengketaan antara kumpulan yang berjuang dalam beberapa puak. Mereka saling berbunuhan sesama mereka terutamanya di Tripoli dan Misrata.

Oleh kerana tiadanya anggota keselamatan seperti polis dan tentera yang sempurna, kumpulan pejuang ini telah melakukan sendiri kawalan keselamatan dijalan-jalanraya dan seluruh bandar. Mereka berpakaian biasa dan lengkap bersenjata.

Kelmarin pihak NTC telah mengambil langkah dengan melantik bekas general bersara Youseff Manggoush sebagai Panglima Tentera bagi menyusun semula angkatan tentera Libya. Youseff adalah antara pegawai tentera yang berperang menentang Gaddafi.

Tugas Youseff dan NTC bukan mudah dan akan mengambil masa bagi membina semula angkatan tentera dan seluruh institusi keselamatannya yang lumpuh akibat perang. Ia akan menjadi bertambah rumit dengan sikap para pejuang yang terdiri beberapa puak terus berdegil enggan menyerahkan senjata mereka.

Pilihanraya masih jauh lagi kerana deraf perlembagaan masih dalam perbincangan. Kini NTC sedang merangka undang-undang bagi melantik wakil-wakil bagi mewakili kepentingan rakyat. Proses membangun Libya masih penuh dengan ranjau dan berduri.

Apa yang membimbangkan ialah meletusnya perang saudara sekiranya pihak berkuasa gagal menangani masalah puak-puak yang masih bersengketa dan bersenjata.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan