Isnin, 9 Januari 2012

Dr. Hasan Ali akan terus berjuang

DR. HASAN ALI yang dipecat dari parti PAS berikrar akan terus berjuang mempertahankan agama Islam, bangsa Melayu dan institusi Raja-Raja. Beliau menolak kemungkinan menyertai UMNO atau Perkasa.

Dalam sidang akhbarnya Dr. Hasan menerangkan salah satu puncanya beliau dipecat ialah kerana beliau tidak menyokong Anwar Ibrahim. Tegasnya beliau sudah lama tidak bersama Anwar di atas pentas atau ceramah di seluruh negara. Dan ini telah menimbulkan rasa tidak senang dikalangan para pemimpin yang pro-Anwar dalam parti.

Ironinya, penglibatan Dr. Hasan dalam politik secara aktif bermula sejak Anwar dipecat dari kabinet dan era reformasi. Sebelum itu Dr. Hasan hanya aktif sebagai seorang penceramah motivasi dan pendakwah. Beliau telah memilih PAS sebagai platformnya untuk memperjuangkan keadilan yang baginya masa itu Anwar telah dianiaya.

Tetapi takdirnya hari ini beliau disingkirkan dari parti yang dipilihnya kerana faktor Anwar Ibrahim. Beliau masuk politik kerana Anwar dan dipecat juga kerana Anwar.

Dengan kemungkinan beliau juga akan kehilangan jawatannya sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor, Dr. Hasan tidak lagi mempunyai apa-apa jawatan melainkan sebagai ADUN Gombak Setia.

Justeru itu inilah ujian sebenar beliau sebagai seorang pejuang yang beliau sering lafazkan ingin terus mempertahankan Islam, Melayu dan Raja-Raja. Apakah dengan tidak berjawatan Dr. Hasan Ali akan terus sepi dan lenyap dari arus masyarakat ?

Dr. Hasan perlu buktikan bahawa beliau mampu bersuara dan berjuang walaupun sudah tidak berparti dan berjawatan. Perjuangan sebenar dan ikhlas tidak memerlukan sebarang jawatan. Orang yang berkepentingan dan mencari kedudukan akan lenyap ditelan masa.

Sudah banyak para pemimpin yang lantang bersuara dikala mempunyai kedudukan. Setelah tidak mempunyai sebarang jawatan maka iapun lenyap.

Dr. Hasan mesti buktikan bahawa beliau bukan jenis spesis itu !



Tiada ulasan:

Catat Ulasan