Sabtu, 1 Julai 2017

Isu DOJ Kerajaan Mesti Bertindak Balas

LANGKAH DOJ (Jabatan Keadilan Amerika)  mahu merampas harta yang mempunyai kaitan dengan dana 1MDB yang dituduh bersumber dari wang pengubahan haram atau money laundering telah menjejas imej bangsa dan negara.

Namun setakat ini tiada respons atau tindak balas kerajaan selain menuduh ianya sebagai mainan politik dan percubaan campur tangan asing menjelang PRU14.

PM Najib Razak seperti sedia maklum bersikap bisu tidak membuat sebarang kenyataan secara tegas dan jelas.

Sebaliknya yang menjawab bagi pihak Najib adalah menteri-menteri cap ayam seperti Salleh Keruak, Rahman Dahlan, Annuar Musa dan lain-lain.

Jawaban-jawaban mereka pun tidak boleh dipakai dan memberi sebarang keyakinan pada rakyat khasnya.


Sekiranya dibandingkan di era Dr Mahathir (1981-2003) isu seperti ini yang mencabar maruah bangsa maka tindak balas adalah ditahap maksimum.

Seluruh ahli parti serta rakyat akan bangkit beramai berdemo tanda protes dan menyerahkan surat bantahan di kedutaan negara berkenaan.

Sekadar contoh bila PM Lee Kuan Yew menuduh bandar Johor Baharu sebagai kota ' penjenayah' maka semua bangkit seluruh negara mengadakan protes bantahan terhadap kenyataan Kuan Yew itu. Mereka berdemo diseberang Tambak Johor.

Akhirnya isu ini selesai setelah Lee memohon maaf.

Banyak lagi peristiwa seumpamanya berlaku yang mencabar maruah bangsa namun respons dan tindak balas amat tegas dan pantas.  Bukan lembab seperti zaman Najib.

Tetapi era Najib,  isu remeh temeh dijadikan isu besar dan dimanipulasi kononnya demi maruah bangsa sehingga mahu menumpahkan darah!  Bodoh!!

Mana dia Jamal Yunus dan puak baju merah serta pemuda Umno tidak tercabarkah maruah mereka di atas tuduhan DOJ itu?

Apakah hanya memadai memberi jawaban dan kenyataan-kenyataan bodoh untuk membela MO1?

Siapakah MO1 itu?

Rahman Dahlan cakap MO1 itu adalah Najib Razak.

Rahman Dahlan cakap bukan saya cakap!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan