Jumaat, 31 Oktober 2014

Bekas Hakim Menjadi Peguambela

DATUK Seri Gopal Sri Ram, bekas seorang hakim di Mahkamah Persekutuan yang kini menjadi peguambela Datuk Seri Anwar Ibrahim bukanlah bekas hakim pertama muncul di mahkamah bertindak sebagai peguambela.
Datuk Seri Gopal Sri Ram

Pada tahun 1995 bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas hadir di mahkamah Kota Bharu, bertindak sebagai peguambela pada pemimpin Pas, Mohamad Sabu yang dituduh berkhalwat di sebuah hotel.

Isu bekas hakim yang bertindak menjadi peguambela timbul bila Majlis Peguam Malaysia (Bar Council) dalam resolusinya dahulu sebulat suara melarang bekas hakim menerima perlantikkan menjadi peguambela dalam sebarang kes di mahkamah.
Tun Salleh Abbas

Namun dalam kes rayuan Anwar Ibrahim di Mahkamah Persekutuan di mana Gopal Sri Ram mengetuai barisan peguambela Anwar yang terdiri dari 14 orang itu dibenarkan meneruskan tugasnya oleh Ketua Hakim Negara, Tun Ariffin Zakaria kerana ia tidak menyalahi undang-undang.

Hujah dan alasan Majlis Peguam bersandarkan bekas hakim adalah di kalangan lebih senior dari para hakim yang sedang menghakimi sesuatu kes. Ia juga boleh menimbulkan ketidakselesaan secara psikologi dan sebagainya antara bekas hakim dengan para juniornya dalam profesion kehakiman.

Setakat ini Majlis Peguam tidak berganjak dengan pendirian dan resolusi yang telah diambilnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan