Rabu, 19 Julai 2017

Jamal Yunos Bertanding Jawatan Ketua Pemuda Umno

SAYA hanya senyum kambing bila baca berita Ketua Umno Bahagian Sungai Besar,  Datuk Jamal Md Yunos mahu bertanding jawatan Ketua Pemuda bagi menggantikan Khairy Jamaluddin yang tidak akan mempertahankan kedudukannya pada pemilihan Umno akan datang.

Siapa tidak kenal Jamal Yunos?  Dia juga dikenali sebagai Jamal Ikan Bakar. Ada juga orang menggelarnya Jamal Jamban kerana dia pemimpin Umno pertama dalam sejarah parti mengadakan sidang akhbar dalam jamban.  Hihi... boleh google jika mahu tahu ceritanya.

Datuk Jamal Md Yunos

Dia juga kepala gerakan Baju Merah yang kuat mempertahankan Umno dan Datuk Seri Najib dari serangan pihak pembangkang terutamanya dari gerakan Bersih yang berjuang agar pilihanraya di negara ini dijalankan secara bersih dan telus.

Apa sahaja langkah Bersih akan disusuli tindak balas Baju Merah dibawah pimpinan Jamal. Termasuklah mengadakan perhimpunan atau demo besar-besaran menyaingi kumpulan Bersih.  Counter attack lah dalam bahasa omputih.

Satu kejadian menarik melibatkan Jamal adalah dia pernah  saling provokasi dengan wakil rakyat PKR Zuraida Kamaruddin.  Sehingga hidungnya berdarah kena tumbuk.  Hihi..

Pada ketika kejadian dia berteriak menuduh, " Budak Zuraida pukul saya, budak Zuraida pukul saya", sambil darah menitis dari hidungnya.  Boleh google di You Tube untuk melihat video tersebut.

Tetapi selepas itu timbul cerita polis yang mengawal ditempat kejadian itu berlaku telah menumbuk dia.  Entah apa kesudahan kes itu selepas dia buat repot polis.


Begitu lah serba sikit cerita bakal calon Ketua Pemuda Umno Malaysia. Namun jangan pandang rendah orang yang bakal jadi Ketua Pemuda Umno.

Dalam sejarah hiraki parti jawatan Ketua Pemuda pusat adalah setaraf jawatan Naib Presiden Umno.  Ertinya, ia adalah jawatan barisan ketiga pimpinan parti selepas Timbalan Presiden.  Silap haribulan boleh naik pangkat Timbalan Presiden merangkap Timbalan Perdana Menteri.

Sejarah Umno membuktikan jawatan tersebut adalah jawatan "testing ground" untuk melompat jawatan tertinggi parti.

Najib Razak adalah bekas Ketua Pemuda.  Begitu juga Zahid Hamidi dan Hishamuddin Hussein.  Dan dimana kedudukan mereka bertiga sekarang?

Jawatan Ketua Pemuda adalah batu loncatan sekiranya kena gaya dan langkah aturnya.

Jadi kalau Jamal benar dan serius bertanding jawatan itu,  maka bukan mustahil dia bakal calon Timbalan Presiden seterusnya Presiden Umno pada satu hari nanti. Mungkin di zaman generasi TN50. Haha...

Saya tidak boleh bayangkan apa dan bagaimana rupa bentuk negara ini bila diterajui orang seperti Jamal Md Yunos ini??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan