Rabu, 26 Julai 2017

PRU 14 : Rakyat Berkuasa Tukar Kerajaan

PM Najib Razak mengakui ada kelemahan pengurusan dalam 1MDB dan menuduh pembangkang sengaja memperbesarkan isu 1MDB bertujuan menjatuhkan kerajaan.

Najib juga menyatakan kerajaan telah mengambil langkah menstrukturkan semula syarikat itu dan ia telah menampakkan hasil positif.

Najib berucap sedemikian semasa merasmikan satu majlis pelaburan di ibu negara yang dihadiri pelabur tempatan dan antarabangsa.

Setakat itu sahajalah penjelasan Najib dihadapan para pelabur dalam dan luar negeri. Dan tiada sesi soal jawab berkenaan isu yang telah menghantui kerajaan selama beberapa tahun lamanya. Semua pihak termasuk rakyat berada dalam gelap mengenai skandal 1MDB. Kecuali kesemua 191 Ketua Bahagian Umno yang kini menjadi tunjang kedudukan Najib sebagai PM dan Presiden parti.

Persoalannya kenapa Najib memilih majlis seperti itu untuk mempertahankan dirinya?  Kenapa dia tidak mengambil peluang disidang Parlimen yang sedang berjalan sekarang?


Menurut berita,  Speaker Parlimen telah menolak hampir 30 soalan berkenaan 1MDB. Mengapa Najib tidak ambil peluang menjawab dan menjelaskan pada rakyat sekiranya dia telus dan tidak sembunyikan apa-apa berkaitan 1MDB.

Ini adalah sesuatu yang membingungkan.  Kalau bukan parlimen dimana lagi forum yang sesuai untuk bersoal jawab bagi mendapat jawaban dan penjelasan?

Sudah lah laporan Bank Negara, laporan SPRM dan laporan Ketua Audit Negara berkenaan 1MDB disekat dan diletak bawah Akta Rahsia Rasmi - cabaran Dr Mahathir untuk berdebat juga disambut penuh kesipuan.

Yang berani dilakukannya hanyalah siasat kes forex Bank Negara 30 tahun dahulu. Itu pun kerana ada kaitan dengan Dr Mahathir. Nampak sangat tujuan siasatan itu bermotif politik.

Tetapi ok lah.  Nak siasat,  siasat lah.  Namun siasat lah sama kes yang terbaru dan terkini (1MDB) yang bukan sahaja mendapat tumpuan negara jiran malah seluruh antero dunia.

Kenapa bezakan antara kes Bank Negara dan 1MDB? Dr Mahathir dah jelaskan dia bersedia untuk disiasat malah sanggup berdebat dengan Najib dalam semua isu.

Nampaknya Najib mahu rakyat meniru sikap kesemua 191 Ketua Bahagian Umno yang bersikap bisu dan pekak sahaja dalam isu 1MDB. Mereka semua seperti lurus bendul.

Apakah rakyat juga akan mengambil sikap bisu, pekak dan lurus bendul dalam skandal 1MDB ini?

Jangan sesiapa ambil mudah dan memandang rendah pada keupayaan berfikir rakyat seluruhnya apa lagi suasana tekanan ekonomi yang semakin menekan akibat kenaikan kos sara hidup.  Segalanya meningkat.  Sedangkan kualiti kehidupan semakin menurun sebahagian besar rakyat berpendapatan sederhana.  Ada laporan menyatakan majoriti rakyat pertengahan tidak pun mempunyai wang simpanan sebanyak RM1,000 ketika kecemasan!

Dan kerajaan bercakap berkenaan transformasi bla, bla.. bla.... namun hakikat kehidupan amat perit bagi rakyat dibawah sana.

Hanya Pru14 ini sahaja rakyat mampu mengambil peluang melakukan transformasi yang sebenarnya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan