Jumaat, 28 Julai 2017

Tarikh PRU14 : Najib Razak Dalam Dilema

PM Najib Razak berada dalam dilema sama ada mengadakan Pru14 tahun ini atau menangguhnya sehingga awal tahun depan.

Saya melalui pengalaman enam kali Pru sejak 1981 semasa pimpinan Dr Mahathir sehingga Pru13 pada 2013. Tidak pernah saya lihat dan alami suasana kini dimana kerajaan Umno-BN begitu banyak menghadapi masalah dan belum bersedia menghadapi pilihanraya umum.

Mungkin banyak penganalisis dan ahli akademik meramalkan Najib akan terus berkuasa selepas Pru14. Namun perlu diakui hakikatnya pandangan seperti ini biasanya sengaja disensasikan bagi mempengaruhi pandangan umum. Lebih-lebih lagi pandangan arus perdana.

Sekiranya Najib benar yakin dan bersedia, kenapa dia kelihatan belum pasti dalam membuat keputusan.  Ada sosek-sosek kedengaran para punahsihatnya lebih cenderung mengadakan Pru14 tahun ini juga. Tetapi Najib kelihatan mahu mengheretnya lagi hingga awal tahun depan.

Faktor ia mahu diadakan tahun ini juga bersabit kedudukan Pakatan Harapan yang kini baru mendaftar dengan RoS secara rasminya.  Belum lulus lagi. Dan ada beberapa perkara yang perlu ditunaikan sebelum ia diluluskan pendaftarannya secara rasmi.

Secara logiknya sekiranya belum lulus lagi macam mana Pakatan Harapan mahu bergerak secara tersusun seperti mahu mencetak logo, poster,  t-shirt etc dalam menghadapi Pru14.

Apakah jaminan pihak RoS tidak main kayu tiga dengan melengahkan kelulusan dan meminta syarat yang bukan-bukan?

Faktor ia perlu diadakan awal tahun depan memandangkan terlalu banyak isu pokok seperti isu Felda, 1MDB yang semakin hari semakin melebar dan isu kos sara hidup yang banyak beri kesan pada kehidupan rakyat.

Najib kelihatan tiada upaya menangkis isu-isu berbangkit.  Dan seperti biasa solusinya hanyalah dengan cara "Cash Is King" sebagai gula-gula bagi menawan hati rakyat.

Contohnya dalam isu masalah yang dihadapi para peneroka Felda: masalah tanah, hutang beli saham, penyata akaun dan sebagainya. Semuanya belum selesai secara muktamad. Cuma Najib sekarang bagi banyak insentif berupa wang dan kemudahan yang bersifat sementara dan bukan penyelesaian secara total masalah yang dihadapi para peneroka itu.

Sekiranya kita amati perkembangan terkini kelihatan Pakatan Harapan yang dipimpin Dr Mahathir berada dalam suasana rentak dan momentum yang cukup baik dalam persediaan menghadapi Pru14.

Road show dan ceramah berjalan licin ke seluruh pelosok tanahair.  Dan rakyat terutama di luar bandar mula buka mata dan faham betapa beratnya isu penyelewengan 1MDB.

Justeru itu Najib memang konfius dalam membuat keputusan!  Nak diadakan tahun ini banyak lagi isu belum selesai.  Nak diadakan awal tahun depan, Pakatan Harapan pulak semakin hari semakin kemas dan agresif menyerang!

Nampaknya Najib kena bertanya pada tok bomoh teropong ajaib yang selalu guna dua "butir" buah kelapa untuk melihat bilakah tarikh yang sesuai bagi mengadakan Pru14.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan