Isnin, 12 Oktober 2015

Tan Sri Pandikar, Tan Sri Apandi Tembok Besar Najib !!

DUA perkembangan terkini bakal terus menekan kedudukan Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno. Pertama: Sikap konsisten Gabenor Bank Negara, Zeti Akhtar Aziz terhadap salah laku 1MDB dalam urusan transaksi kewangannya. Beliau tetap menggesa tindakan diambil terhadap syarikat itu bagi mengekalkan integriti sistem kewangan negara.

Kedua: Sidang akhbar buat julung kali menghimpun para bekas pemimpin negara seperti Dr Mahathir, Tan Sri Muhyiddin, Tengku Razaleigh, Tan Sri Sanusi Junid, Datuk Seri Shafie Apdal dan Ong Tee Kiat yang bersetuju membantah penahanan Khairuddin Abu Hassan dan Mathias Chang di bawah Akta Sosma. Mereka berdua ditahan kerana membuat laporan polis di luar negara terhadap 1MDB.

Tan Sri Speaker Dewan Rakyat

PM Najib kini masih berada di Indonesia melakukan lawatan rasmi dua hari. Seperti biasa Najib tidak akan respons terhadap kedua perkembangan mutakhir ini. Mereka yang akan membuat kenyataan balas bagi pihaknya tidak lain daripada Salleh Keruak, Abdul Rahman Dahlan, Nazri Aziz dan kemungkinan Hishamuddin Tun Hussein.

Inilah kelebihan yang ada pada Najib. Apa pun perkembangan ia seperti tidak memberi sebarang kesan terhadap dirinya. Segala-galanya berjalan seperti biasa dan normal.

Seperti kenyataan Tengku Razaleigh, percubaan untuk mengadakan undi tidak percaya terhadap Najib tidak akan berjaya kerana Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia merupakan tembok besar yang sukar ditembusi. Ini bererti sebarang perkembangan dalam masa terdekat kedudukan Najib sebagai PM tidak mudah tergugat.

Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali

Ini ditambah lagi dengan Peguam Negara yang baru dilantik, Apandi Ali telah menunjukkan sikap bertentangan dengan pendirian Gabenor Bank Negara dalam isu 1MDB.

Kesimpulannya, kedudukan Najib akan terus selamat selagi Tan Sri Pandikar dan Tan Sri Apandi terus kekal dengan jawatan masing-masing.

Dr Mahathir, Muhyiddin, Tengku Razaleigh dan lain-lain perlu memikirkan strategi lain pula bagi meningkatkan lagi tekanan agar Najib mengundurkan diri dari jawatannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan