Rabu, 14 Oktober 2015

Peristiwa Perasmian Mesyuarat Umno Bahagian Pasir Gudang

PADA 9 Ogos lalu Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak telah merasmikan mesyuarat Umno Bahagian Pasir Gudang, Johor. Sebenarnya peringkat awal Umno Bahagian itu tidak merancang menjemput Najib bagi merasmikan mesyuarat bahagian itu.

Ketua Umno Bahagian Pasir Gudang dan merangkap Menteri Besar Johor, Khaled Nordin memberitahu para perwakilan bahagian itu bahawa Najib sendiri yang meminta untuk datang merasmikan bahagian tersebut. Ertinya, Najib menjemput dirinya sendiri.


Dalam ucapan Najib ketika merasmikannya antara lain ia berkata bahawa syarikat 1MDB belum lagi membuat kerugian. Dan beliau berucap lagi seperti kebudak-budakkan dengan bertanya pada para perwakilan adakah mereka mahu BR1M diteruskan. Para perwakilan dengan spontan dan kuat menjawab, "Tidak".

Najib respons juga macam budak-budak dengan berkata, " Sekiranya tidak, saya akan batalkan BR1M", katanya.

" Ada cadangan lebih baik lagi ? ", tanya Najib setelah terkejut dengan reaksi para perwakilan.

Bagi memulihkan mood para perwakilan, Najib secara provokasi menyatakan sekiranya dia membuka rahsia tertentu (parti) ia boleh membuka pekung di dada. Dan jika ia tidak memberitahunya ia akan disalahkan. Dengan spontan para perwakilan menjawab, " Teruskan, ceritalah.."

Di akhir perasmian bahagian itu Najib diserahkan satu memorandum menggesa beliau ambil cuti dan membatalkan keputusan MT menangguhkan pemilihan parti sehingga 18 bulan yang diputuskan Jun lalu.

Selepas apa yang berlaku di Pasir Gudang itu tertanya-tanya siapakah penasihat atau para penasihat Najib yang menasihatnya agar pergi merasmikan mesyuarat di bahagian tersebut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan