Isnin, 19 Oktober 2015

Datuk Hasan Arifin Pengerusi PAC Baru

DATUK HASAN ARIFIN, wakil rakyat Rompin telah pun dilantik menjadi Pengerusi (PAC) Ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara. Beliau menggantikan Nur Jazlan Mohamad yang telah dilantik menjadi Timbalan Menteri.

Datuk Hasan Arifin

Tugas utama Hasan adalah meneruskan siasatan PAC terhadap 1MDB yang telah tersangkut di tengah jalan beberapa bulan dulu ekoran perlantikkan beberapa anggota PAC ke dalam kabinet termasuk bekas pengerusinya, Nur Jazlan.

Hasan dikira seorang yang rapat dan dipercayai PM Najib. Najib sendiri berkali-kali menyatakan kerajaan akan menyelesaikan isu 1MDB secepat mungkin dan mereka yang bersalah tidak akan dilindungi.

Kita berharap kenyataan PM itu bukan hanya retorik tetapi tindakan dilaksanakan dan diperlihatkan pada umum.  Bukan sekadar hanya ucapan dibibir mulut. Semua pihak akan terus mengikuti dan memberi perhatian tindakan PAC selanjutnya.

Pertama; Semua orang sudah tidak sabar menunggu PAC memanggil Presiden dan CEO 1MDB, Arul Kandasamy dan bekas CEO Shahrol Halmi untuk disoal siasat. Berapa bulan dulu Arul Kanda dipanggil namun telah memberi berbagai alasan untuk tidak menghadirinya.

Antara alasan diberikan ialah dia berada di luar negeri dan menerima notis di saat-saat akhir serta bertembung dengan lain-lain komitmen.

Diharap kali ini Arul dapat menghadiri dan mengadap PAC bagi menjawab banyak persoalan berkaitan 1MDB. Semoga dia tidak lagi memberi alasan untuk mengelak berhadapan anggota PAC dengan alasan-alasan remeh seperti sakit perut, sakit kepala dll. Shahrol Halmi juga perlu dipanggil kerana dia adalah antara bekas CEO penting bagi menjelaskan isu-isu yang berbangkit berkaitan transaksi wang kepada pihak ketiga seperti yang dilaporkan umum.

PAC juga jangan terlepas pandang memanggil dan menyiasat nama-nama seperti Jho Low, Nik Faisal Arif Kamil, Suboh Yassin, Casey Tan dan Jasmine Ooi yang kesemuanya kini berada di luar negeri dan tidak dapat di kesani.

Ada berita melaporkan sebahagian mereka berada di Taiwan, Indonesia dan New York. PAC perlu bekerjasama dengan SPRM, Polis, Bank Negara dan Peguam Negara bagi mengesan mereka semua. Sekiranya perlu berhubung dengan pihak Interpol antarabangsa bagi memudahkan urusan membawa pulang mereka semua.

Dan Datuk Hasan semua pihak menumpu perhatian peranannya sebagai Ketua PAC atau hanya menjadi rubber stamp semata-mata. Dia perlu melaksanakan tugasnya dengan berkesan. Bukan sahaja tugas dilaksanakan tetapi yang penting ia kelihatan dilaksanakan.

Harap Datuk Hasan tidak bertindak seperti Speaker Dewan Rakyat yang telah menghalang semua soalan dari wakil-wakil pembangkang berkaitan isu 1MDB.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan