Rabu, 7 Oktober 2015

Perdana Menteri dan Peguam Negara Tidak Boleh Berdiam Diri

SUDAH hampir tiga bulan Tan Sri Mohamed Apandi Ali mengambil alih jawatan Peguam Negara menggantikan Tan Sri Abdul Gani Patail. Dalam tempoh itu tidak kelihatan apa-apa langkah dan tindakan drastik diambilnya berkaitan isu 1MDB yang penuh dengan kontroversi penyelewengan dan salah guna kuasa pihak-pihak tertentu.

Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah lebih sebulan menghantar laporan bank itu kepada Peguam Negara mengenai siasatan terhadap 1MDB dan cadangan-cadangan tindakan yang perlu diambil Jabatan Peguam Negara.

Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali

Sehingga hari ini tiada apa-apa berita, tindakan atau respons daripada Peguam Negara terhadap laporan tersebut. Ini adalah suatu perkara yang pelik dan mengejutkan.

Tidak perlu mempunyai daya intelektual yang tinggi bagi sesiapa untuk membaca dan menganalisis segala perkembangan yang berlaku. Dan memberi pandangan dengan sikap Peguam Negara itu. Orang kampung dan orang biasa-biasa pun dapat meneka apa yang telah berlaku.

Peguam Negara perlu bersikap profesional dalam menjalankan tugasnya tanpa memilih bulu. Beliau dilantik sebagai peguam negara bukan peguam individu tertentu. Dan bukan peguam untuk kepentingan parti politik.

Isu 1MDB adalah satu isu yang serius dihadapi negara kerana ia melibatkan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan. Ia semakin serius bila Majlis Raja-Raja telah mengeluarkan kenyataan rasmi menggesa isu tersebut diselesaikan secepat mungkin demi kebaikan dan kesejahteraan negara.

Dalam konteks ini Perdana Menteri dan Peguam Negara perlu mengambil langkah-langkah segera bagi mengatasi kemelut ini dan lebih penting memberi respons kenyataan Majlis Raja-Raja itu.

Sikap berdiam diri bererti mengheret terus negara ini ke kancah yang tidak diingini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan