Selasa, 13 Oktober 2015

Hukum Hudud PAS Boleh Tangguh

SETIAUSAHA AGUNG PAS, Datuk Takiyuddin Hassan membuat kenyataan bahawa parti itu tidak akan menghantar usul baru bagi membentangkan Rang Undang-Undang persendirian berhubung penguatkuasaan hukum hudud di Kelantan.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah membawa usul ini tetapi gagal dalam sidang Dewan Rakyat yang lepas pada awal tahun ini.

Datuk Takiyuddin Hassan

PAS membawa usul ini bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 yang selama ini membenarkan mahkamah mengenakan denda RM3,000, lima tahun penjara dan enam sebatan.

Sekiranya usul ini berjaya dan mendapat sokongan majoriti di parlimen ia akan memberi laluan pada PAS melaksanakan hukum hudud di Kelantan.

Dengan kenyataan Takiyuddin itu jelas menunjukkan PAS tidaklah begitu serius dan bersungguh-sungguh dalam usahanya melaksanakan hudud di negeri yang dikuasainya. Ia seperti tarik menarik dan mempolitikkan isu hudud untuk kepentingan politik dan parti.

Bagi PAS sesiapa yang menolak hukum hudud yang dibawanya itu akan dianggap kafir dengan berbagai tohmahan. Tetapi ia tidak menjadi kesalahan besar bagi pihak PAS mempolitikkan hukum tersebut dengan cara menangguh-nanguh serta melengah-lengahkan perlaksanaannya. Dan PAS sendiri menganggapnya sebagai hukuman daripada Tuhan. Apakah PAS sahaja pihak yang boleh melengah-lengahkan perlaksanaan hukum tersebut sesuka hatinya ? Dan mahu melaksanakannya bila-bila ia suka ? dengan alasan-alasan dan hujahnya sendiri.

Datuk Amar Nik Abdullah

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Amar Nik Abdullah merangkap Naib Presiden PAS beberapa bulan dulu telah berkata sekiranya usul PAS dalam sidang Dewan Rakyat bulan ini tidak mendapat sokongan daripada pimpinan Najib dan Umno - PAS akan isytihar perang terhadap parti itu.

Amaran TMB Kelantan itu bernada keras dan berupa ancaman. Namun kenyataan itu adalah beberapa bulan dahulu. Tetapi hari ini lain pula nada dan pendirian PAS menerusi Setiausaha Agung parti itu yang bersifat bertolak ansur dan diplomasi.

Apakah PAS sedar yang Umno di bawah Najib belum bersedia memberi sokongan dalam parlimen bila PAS membawa usul ini untuk dibentangkan. Apakah PAS juga mulai sedar betapa Umno tidak akan mengorbankan sekutu rapat dan rakan fixed deposit mereka di Sarawak di bawah Adnan Satem yang berterus terang menolak perlaksanaan hudud.

PM Najib sendiri kini sedang menghadapi berbagai tekanan politik dalam usahanya terus kekal di Putrajaya. Isu hudud PAS tidak akan membantu menguatkan kedudukan Najib apatah lagi memperjudikan sokongan kerajaan pusat di Sabah dan Sarawak.

Justeru itu isu usul RUU hudud PAS tidak akan menjadi keutamaan parti itu dalam sidang Dewan Rakyat yang akan bermula Oktober ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan