Jumaat, 20 Mei 2016

Lim Guan Eng Berasa Malu Kerana Jho Low Anak Pulau Pinang

KETUA MENTERI Pulau Pinang, Lim Guan Eng pernah melahirkan rasa malunya bila menyebut nama Low Taek Jho atau Jho Low yang berasal dari negeri Pulau Pinang. Sebagai Ketua Menteri negeri itu ia merasa kecewa dengan anak muda berusia 35 tahun bertaraf billionair itu yang sering dikaitkan dengan skandal 1MDB.

Jho Low yang kini berada di luar negeri sebagai pelarian pada awalnya memang terlibat dengan Trengganu Investment Authority (TIA) yang kemudiannya ditukar menjadi 1MDB.

Ada laporan mengatakan beliau berada di Taiwan. Ada juga mengesahkan beliau menghabiskan masanya berada di atas kapal layarnya antara Taiwan dan Filipina. Dia dikatakan tidak berani berada di darat bimbang akan ditahan pihak berkuasa ekoran siasatan antarabangsa di tujuh buah negara mengenai pengubahan wang haram yang dikatakan melibatkan 1MDB.


Hingga sekarang beberapa proksinya ditahan dan didakwa di Singapura berkaitan 1MDB. Pihak FBI juga sedang meningkatkan usaha siasatan secara menyeluruh termasuklah kenalan Jho Low - anak tiri Perdana Menteri Najib Razak iaitu Riza Aziz.

Jho Low adalah watak penting dalam isu 1MDB yang telah mencemarkan imej Najib, Umno dan Malaysia. Tetapi setakat ini tiada apa-apa tindakan dari pihak berkuasa negara untuk mengesan Jho Low.

Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi di Parlimen bahawa kerajaan akan hanya memanggil Jho Low untuk disiasat sekiranya perlu amat mengecewakan ramai pihak.

Tuduhan Jho Low telah banyak menggunakan dana 1MDB bagi kepentingan diri dan syarikat miliknya perlu disiasat hingga ke lubang cacing.

Berbeza dengan Lim Guan Eng yang mencemuh Jho Low, para pemimpin tertinggi Umno kelihatan membisu walaupun ahli perniagaan Cina itu telah merosakkan nama Perdana Menteri, Umno dan negara kerana 1MDB.

Masalahnya apakah dengan mengheret Jho Low ke mahkamah akan merungkai lebih banyak rahsia disebalik skandal 1MDB dengan melibatkan lebih ramai pemimpin tertinggi dan para pegawai kerajaan yang telah bersubahat dan cuba menutup skandal yang terbesar dalam sejarah ini.

Penafian kerajaan terhadap laporan-laporan terhadap 1MDB sebagai fitnah tidak begitu menyakinkan. Sekiranya semua laporan itu berunsur fitnah kerajaan perlu mengambil tindakan tegas. Sehingga kini tiada tindakan tegas terhadap sumber laporan-laporan itu. Malah laporan-laporan terus terbit secara konsisten dan terkini.

Tiada tindak balas berkesan dari kerajaan telah menambah keyakinan sebahagian besar rakyat terhadap laporan-laporan tersebut sebagai benar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan