Khamis, 5 Mei 2016

Adenan Satem Letak Jawatan Jika Umno Masuk Sarawak

KETUA MENTERI Sarawak, Tan Sri Adenan Satem menegaskan sekiranya Umno masuk ke Sarawak beliau akan meletakkan jawatan.

Adenan memberi amaran serius dan dia pasti akan mengotakan kata-katanya itu. Ketua Menteri itu amat arif dengan parti-parti politik di Semenanjung terutama Umno yang banyak mainkan isu perkauman bagi mengekalkan sokongan dikalangan orang melayu.

Adenan bukan sahaja mengertak Umno bahkan dia telah tunjukkan taringnya bila dia menghalang sebahagian besar para pemimpin pembangkang DAP dan PKR dari memasuki Sarawak dalam kempen PRN itu 7 Mei ini.


Adenan tidak hiraukan sesiapa termasuk Presiden Umno kerana dia tahu Sarawak adalah satu-satunya fixed deposit kerajaan persekutuan pada hari ini. Tanpa sokongan kerusi-kerusi parlimen di negeri itu kerajaan BN dibawah Najib pasti goyah.

Jadi bukan sahaja para pemimpin pembangkang dihalang dari memasuki Sarawak, malah parti Umno diharamkan terus dari memijak di bumi Kenyalang itu.

Dalam kempen PRN, Adenan bertindak memisahkan dirinya dari semua isu negatif yang terpalit pada Umno pimpinan Najib. Sarawak hanya untuk orang Sarawak. Seolah semua isu nasional yang negatif tidak mempunyai kaitan dengan Sarawak dan ia tidak mahu dilibatkan.

Namun rakyat Sarawak tidak boleh lari dari cukai GST. Pada hakikatnya cukai GST adalah antara punca sumber pendapatan kerajaan pusat. Dan semua tahu 1MDB yang berhutang sehingga RM50 billion itu adalah dibawah jaminan kerajaan pusat. Sekiranya 1MDB gagal membayar hutang maka kerajaan pusat mesti dipertanggungjawabkan.

Pada hari ini 1MDB jelas tidak mampu membayar balik hutang. Bahkan tidak mampu membayar hutang faedah bank setiap tahun dari pinjamannya. Kadar faedah pinjaman bank mencecah ke paras RM 2.5 billion setahun.

Sekiranya 1MDB gagal melunaskan hutang-hutangnya maka kerajaan pusat melalui salah satu caranya melalui kutipan cukai GST dapat membantu 1MDB. Ertinya, 1MDB membuat hutang rakyat pula yang membayarnya. Memang cantik !!

Sebab itu Najib dan seluruh kabinet berkampung di Sarawak dalam kempen PRN bagi memastikan kedudukan BN tidak tergugat.

Najib dan seluruh kabinet lebih memerlukan Adenan Satem dari Adenan memerlukan Najib.

Tetapi di masa hadapan sekiranya Adenan tidak diperlukan atau tidak sehaluan dengan Najib, tokoh baru sebagai pengganti Ketua Menteri bakal dicari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan