Rabu, 18 Mei 2016

Dr Mahathir Lebih Berpengaruh Drp Anwar

SURAT Anwar Ibrahim dari penjara Sungai Buloh telah mendedahkan hakikat sebenar masalah dalaman parti PKR. Anwar menulis surat mengingatkan para pemimpin parti itu agar berwaspada dengan gerakan Deklarasi Rakyat dari terjerumus dari landasan asal perjuangan PKR dengan menjadi dokumen atau muslihat politik Dr Mahathir.

Jelas dalam pimpinan PKR berpecah antara yang bersama Deklarasi Rakyat pimpinan Dr Mahathir dengan mereka yang enggan turut serta. Dan Anwar rasa tersinggung dengan beberapa pemimpin tertinggi PKR yang sanggup bersama Dr Mahathir dalam gerakan menjatuhkan Najib Razak.


Soalnya pada peringkat awal tercetusnya Deklarasi Rakyat itu Anwar dari penjara telah menyatakan sokongan secara terbuka. Baru ini Anwar menyatakan kegusarannya terhadap gerakan yang dipimpin bekas mentornya itu.

Ini tentunya berpunca dari sikap Dr Mahathir yang tetap tegas dan konsisten terhadap Anwar. Mahathir dengan tegas menolak tuntutan pembebasan Anwar dalam agenda Deklarasi Rakyat. Negarawan itu juga berpendapat Anwar tidak layak menjadi calon Perdana Menteri.

Ini tentulah satu penghinaan buat Anwar, isterinya Dr Wan Azizah dan anaknya Nurul Izzah.

Bagi Dr Mahathir dan mereka yang senada dengannya Anwar adalah seorang banduan. Tetapi bagi Azizah dan Nurul serta para pengikut setia, Anwar adalah tahanan politik.

Inilah punca segalanya. Sekiranya Dr Mahathir dapat mengubah pendiriannya terhadap Anwar, maka Azizah dan Nurul tentu akan bersama dipentas Deklarasi Rakyat bersama Dr Mahathir.

Dengan adanya segelintir pemimpin tertinggi PKR sanggup bersama Dr Mahathir, apakah ini bererti mereka sudah hilang keyakinan pada Anwar ?

Apa yang jelas terbukti sebahagian besar pemimpin tertinggi PAS telah pun meninggalkan Anwar. Pemimpin seperti Hj Hadi Awang, Dr Haron Din, Mustafa Ali dan beberapa yang lain kelihatan tidak seperti di awal kebangkitan reformasi dulu.

Suasana ini lebih terserlah semasa mengharungi Langkah Kajang, satu langkah politik Anwar bagi menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor. Hadi Awang begitu kuat menentang langkah Anwar itu dan mempertahankan Khalid Ibrahim.

Langkah Kajang telah pun menjadi sejarah. Namun peristiwa itu antara punca hubungan Anwar dengan pemimpin tertinggi PAS terutama pemimpin ulama menjadi rengang.

Malah kini DAP pula menzahirkan pendirian yang jelas dan tegas akan bersama Dr Mahathir memperjuangkan Deklarasi Rakyat selepas isu surat Anwar itu didedahkan pada umum.

Selepas sebahagian besar pemimpin PAS menjarakkan diri dengan Anwar tidak berapa lama dulu dan isu beberapa pemimpin tertinggi PKR dalam isu Deklarasi Rakyat dan Dr Mahathir, kini DAP pula melalui Lim Guan Eng tetap tidak berganjak dan dipengaruhi dengan surat Anwar itu.

Apakah ini semua tanda mulanya Anwar kehilangan pengaruhnya dan ditinggalkan rakan-rakan seperjuangannya ? Dan adakah suasana ini membayangkan Dr Mahathir seorang yang cukup berpengaruh dan diterima sebahagian besar pemimpin pembangkang ?




Tiada ulasan:

Catat Ulasan