Jumaat, 27 September 2024

Tubuh RCI Siasat Kes Liwat

 PMX Anwar Ibrahim kecewa kerana masih ada lagi pihak yang membangkitkan kes liwatnya puluh tahun dahulu. Beliau ulang bahawa tuduhan terhadapnya adalah keji dan zalim. 

Justeru itu PMX mengangkat beliau sebagai banduan terhormat. 

Saya secara peribadi mengikuti kes beliau di mahkamah sejak 1999 pada zaman Dr Mahathir sehingga kes liwat pada zaman Najib Razak sebagai Perdana Menteri - mendapati keputusan mahkamah tidak boleh disanggah. 

Sehingga hari ini setelah 25 tahun kes tersebut muktamad tidak ada sebarang bukti, dalil atau apa-apa siasatan pihak polis menerangkan bahawa tuduhan terhadap banduan terhormat itu adalah satu konspirasi atau satu pengkhianatan.

Tidak ada hitam putih mengesahkan atau membuktikan ada konspirasi jahat membuat pertuduhan keji tersebut terhadap banduan terhormat. 

Yang kita dengar hanyalah ucapan-ucapan retorik politik di atas pentas. Dan sanggahan daripada mereka yang terlalu taksub sehingga tidak dapat menerima kenyataan. Kesemuanya datang dari luar mahkamah dan undang-undang. 

Apakah kita perlu menerima retorik politik atau hakim mahkamah yang membuat keputusan? 

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamed dalam hujah bertulisnya ada menegaskan kejadian liwat memang berlaku. 

Ini bukan kenyataan saya. Tetapi hujah bertulis Tun Hamid ketika membaca keputusan mahkamah rayuan. Sila pergi ke Encik Google untuk kepastian. Dan Tun Hamid masih hidup lagi. 

Kalau Tun Hamid menipu atau hakim-hakim lain berkonspirasi melakukan kerja keji maka banduan terhormat wajib mengambil tindakan segera bagi membersihkan namanya yang tercemar serta menegakkan keadilan. 

Mereka yang berkonspirasi masih ramai yang belum mati lagi. Sila ambil tindakan. 

Saya ulang.... Berani kerana benar. Kenapa takut? 

Paling cantik jika kerajaan Madani menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) bagi mencungkil apa sebenarnya yang berlaku dalam kes liwat yang dikatakan satu konspirasi. 

Saya percaya dan yakin masih ramai yang menolak teori konspirasi tersebut. Kalau ia benar satu konspirasi, mana buktinya? Tidak ada seorang pun ditangkap polis dan dihukum. 

Yang dikatakan bapa konspirasi itu adalah Atok tua saka. Tetapi dia masih hidup. Tangkaplah bawa ke mahkamah. 

Jangan asyik main politik dengan pidato yang berapi. 

Bagi mereka yang taksub ok lah. 

Namun bagi mereka yang mahu hujah dan fakta agak sukar sedikit untuk menerima naratif yang dibawa ahli politik. 

Hakim dan mahkamah adalah dua institusi tertinggi. Sekiranya kita menolak kredibiliti keduanya samalah seperti kita mengamalkan sistem anarki. Ertinya tidak payah ada hakim dan mahkamah. Khalas. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan