Rabu, 29 Oktober 2014

" Rakyat Hakim Negara " Kena Tunggu PRU 14

KES Rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Persekutuan yang dijadualkan pada 28 dan 29 Oktober (dua hari) dijangka berlanjutan sehingga 31 Oktober ini. Ini berlanjutan disebabkan para peguambela Anwar bergilir memberi hujah yang panjang lebar. Selepas itu tiba giliran pihak pendakwa raya pula memberi hujah balas.

Lebih menarik perhatian Anwar telah dibarisi seramai 14 para peguam yang diketuai oleh Datuk Seri Gopal Sri Ram, bekas seorang hakim Mahkamah Persekutuan. Manakala pihak pendakwa hanya membarisi dua orang peguam; Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dan pembantunya.

Dengan 14 orang peguambela dan lima orang hakim yang mendengar dan meneliti segala hujah dalam kes ini; apakah jenis keadilan dan ketelusan yang diinginkan para penyokong Anwar yang terus berhimpun di luar mahkamah itu ?

Sepanduk " Rakyat Hakim Negara " yang dibawa para penyokong Anwar dan beberapa tindakan untuk mendapat sokongan dari negara asing berkenaan kes ini tidak sedikut pun akan mempengaruhi keputusan para hakim. Kerana faktor paling penting yang akan memutuskan kes ini adalah segala hujah, fakta dan keterangan diberikan di dalam mahkamah.

Segala yang berlaku di luar mahamah tidak akan diambil catatan dan direkodkan para hakim di dalam membuat keputusan. Ertinya, semua yang berlaku di luar mahkamah adalah tidak relevan dengan kes yang sedang berlangsung.
Datuk Seri Gopal Sri Ram

Jadi pada para penyokong Anwar yang membawa sepanduk " Rakyat Hakim Negara " itu boleh tunggu PRU 14 yang dijangka diadakan tidak lewat pada 2018. Masa itu rakyat boleh lah jadi hakim negara. Tetapi sekarang sedang kes rayuan berjalan yang akan memutuskan dan menghakimkan nasib Anwar adalah lima orang para hakim yang arif lagi bijaksana.

Tumpuan seharusnya diberikan sepenuhnya terhadap perbicaraan yang berjalan sekarang. Segala teori konspirasi politik terhadap Anwar yang dijaja pihak pembangkang hanya layak disampaikan di ceramah-ceramah dan pentas politik. Konspirasi politik sekiranya wujud ia perlu di berikan segala bukti, fakta dan keterangan di mahkamah untuk diberi penelitian. Bukannya di tepi jalan, ceramah politik dan sebagainya.

Diharapkan janganlah keputusan kes Anwar ini dijadikan seperti ibarat pisau mata dua belah. Sekiranya ditakdirkan Anwar didapati bersalah dan dipenjarakan, maka para penyokongnya akan bertindak liar termasuk golongan jenis suka berguling-guling di atas jalan sebagai tanda protes. Dan menuduh berbagai tuduhan terhadap sistem kehakiman negara yang tidak berasas.

Tetapi sekiranya Anwar dibebaskan mereka pula akan mendakwa selama ini terbukti wujudnya konspirasi politik dan Anwar telah menjadi mangsa politik fitnah. Dan kerajaan akan dipersalahkan.

Bagi para penyokong Anwar, kes ini ibarat pisau mata dua belah. Apa pun keputusannya pihak kerajaan akan dipersalahkan dan menerima kesan yang negatif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan